جو روانی مالیات بر عایدی سرمایه بر سر بازارهای موازی

مالیات بر عایدی سرمایه بالاخره پس از کش و قوس‌های بسیاری در مجلس تصویب شد. اگرچه در همان روز اول توانست تاثیر روانی خود را به شکل منفی بر بازار مسکن، سکه و دلار و به صورت مثبت در بازار سرمایه بگذارد اما با توجه به اینکه هنوز جزئیات از نحوه اجرایی شدن و ضمانت اجرایی این مصوبه به خصوص نحوه کنترل آن در بازار سیاه اعلام نشده، باید منتظر باشیم تا ببینیم این مصوبه در عمل روسفید میشود و میتواند نقدینگی را از بازارهای سفته‌بازانه به سمت بازار مولدی چون بورس بیاورد یا خیر؟!

الهام اسرعی، کارشناس بازارسرمایه به بیداربورس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بالاخره پس از کش و قوس‌های بسیاری در مجلس تصویب شد. اگرچه در همان روز اول توانست تاثیر روانی خود را به شکل منفی بر بازار مسکن، سکه و دلار و به صورت مثبت در بازار سرمایه بگذارد اما با توجه به اینکه هنوز جزئیات از نحوه اجرایی شدن و ضمانت اجرایی این مصوبه به خصوص نحوه کنترل آن در بازار سیاه اعلام نشده، باید منتظر باشیم تا ببینیم این مصوبه در عمل روسفید میشود و میتواند نقدینگی را از بازارهای سفته‌بازانه به سمت بازار مولدی چون بورس بیاورد یا خیر؟!

**حفظ گارد صعودی بورس

به گفته او اردیبهشت ماه به نیمه خود رسیده و بازار در روزهای آینده تصمیم خواهد گرفت که آیا همچنان این مسیر صعودی را طی کند و یا در انتظار اصلاح باشد اما میتوان گفت که همچنان تزریق نقدینگی به بازار سهام از مسائلی است که موجب شده رکورد نماگرهای تالار شیشه‌ای یکی پس از دیگری شکسته و قله جدیدی فتح شود. این موضوع موجب شده است تا بورس تهران برخلاف دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به خبرها و اتفاقات مثبت داشته باشد و کمتر از قبل خود را د­رگیر خبرهای منفی کند. از این رو می‌توان انتظار داشت که گارد صعودی بازار سهام فعلا ادامه داشته باشد و نوسانات منفی احتمالی آن تنها به عنوان استراحتی کوتاه مدت از سمت بورسی‌ها قلمداد شود.

**ردیابی نقل و انتقالات سکه

وی معتقد است در هفته جاری مصوبه مالیات برعایدی سرمایه در مجلس تصویب شد. دریافت این مالیات از معاملات انواع طلا از سوی قانون‌گذار تایید شده است. اما معامله‌گران بازار فلز گرانبها معتقدند موضوع این مالیات مدت‌هاست که مطرح است و اثرات روانی خود را بر جامعه گذاشته است. از سوی دیگر موضوع ثبت و ضبط تمام مبادلات طلا در سامانه‌ای به نام تجارت در روزهای گذشته مطرح شد. فعالان بازار معتقدند این سامانه‌ خرید و فروش، موجودی و نقل و انتقالات سکه و طلا را ردیابی و حرکت سرمایه را رصد می‌کند و زیرساخت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه همین سامانه تجارت است.

**بحران تأمین مصالح ساختمانی

اسرعی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام موثری برای کاهش ریسک سرمایه­گذاری در بازار مسکن توسط دولت انجام نگرفته و کماکان بازار مسکن در همان مدار سال‌های گذشته قرار دارد و در سال جاری کاهش سرمایه­گذاری در حوزه تولید مسکن را خواهیم داشت، عنوان کرد: بسیاری از فعالان که به صورت خُرد در بازار ساخت و ساز مسکن فعال بودند با توجه به افزایش تورم در این بخش از بازار خارج شده­اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت چرا که تورم در سال جاری ادامه خواهد داشت و بحران در بخش تأمین مصالح ساختمانی و زمین بیشتر از سال گذشته خواهد شد. حالا باید دید این بازار مولد باتوجه به این موارد و همچنین افزایش انتظارات تورمی در جامعه در نهایت چه مسیری را طی می‌کند؟

**بازار خودرو و استیضاح وزیر

به گفته این کارشناس بازارسرمایه آنچه مشخص است استیضاح وزیر صمت از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار خودرویی در هفته اخیر بوده است. نابسامانی بازار خودرو و رشد روزافزون قیمت‌ها در آن یکی از دلایل اساسی نارضایتی نمایندگان از وزیر صمت خوانده شده است. در کنار این مسائل دیگر خودرویی نیز مطرح است؛که برای مثال می‌توان به عدم تعادل و تناسب بین عرضه و تقاضا، کیفیت نامناسب، مدل فروش و البته ضعف شدید رقابت و جولان انحصار و دلالی در بازار خودرو اشاره کرد. اما در این بین عملیاتی نشدن واردات خودرو نقش محوری را ایفا می‌کند. بدین ترتیب باید منتظر ماند و دید که پس از استیضاح، وضعیت تولید و بازار خودرو چه خواهد شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

**کاهش دوپله‌ای نرخ ارز

او با اشاره اینکه در هفته جاری دلار دو پله کاهش قیمت داشت، خاطرنشان کرد: معامله‌گران، توییت رئیس کل بانک مرکزی را در حکم دست‌انداز برای بازار ارز و عامل کاهش قیمت دلار می‌دانند. اما برخی دیگر می‌گویند علت کاهش قیمت دلار احتمال فعال شدن دوربین‌های آژانس انرژی اتمی در ایران است. البته برخی دیگر به این خبر نگاه ویژه‌ای نداشتند چراکه به اعتقاد آنها هر نوع مالیاتی که وضع شود دیگر نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند قیمت‌ها در بازارهای مالی بگذارد.لازم به ذکر است که آنچه با عنوان قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس بررسی شد نه جزئیات قابل توجهی داشت و نه تاکنون ضمانت اجرایی خاصی داشته است. باید دید با سیاست های دولت در این حوزه آیا می‌تواند قیمت دلار را مدیریت کند یا مانعی برای رشد قیمت آن ­باشد؟

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =