افت دیروز شاخص اصلاحی مناسب برای بازار سرمایه بود

یک کارشناس بازار سرمایه افت دیروز شاخص و نمادها را یک اصلاح درون کانالی و شرایط اصلاح پرتفو عنوان کرد و گفت: هر رشدی در بازار سرمایه نیازمند اصلاح و استراحت است، بنابراین افت دیروز شاخص را به نوعی می‌توان اصلاحی مناسب برای بازار دانست.

به گزارش بیداربورس امید احمدی با اشاره به این که روز گذشته معاملات بازار سهام  متفاوت از کل روزهای قبلی معاملاتی سال ۱۴۰۲ بود، گفت: افت بیش از ۹۵ هزار واحدی شاخص بورس به نوعی بیشترین کاهشی است که نماگر بازار سرمایه در عمر بیش از ۵ دهه فعالیت بورس به ثبت رساند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته با توجه به این که اعداد و رقم‌های شاخص نیز افزایش یافته و بالای ۲ میلیون واحد است، افت ۹۵ هزار واحدی شاخص نیز بیشتر به چشم می‌خورد و در مجموع کاهش ۳.۷ درصدی برای نماگر بازار سرمایه که رو زگذشته به ثبت رسید، به لحاظ درصدی افت معمولی در بازار سرمایه به شماره می‌آید.

 وی با بیان این که از ابتدای امسال تا کنون روند کلی بازار سرمایه متعادل و صعودی بوده است، ادامه داد: به هر حال هر رشدی در بازار سرمایه نیازمند اصلاح و استراحت است، بنابراین افت دیروز شاخص و کاهش نمادهای معاملاتی را به نوعی می‌توان اصلاحی مناسب برای بازار سرمایه در این محدوده‌ها تلقی کرد که به نوعی می‌توان گفت شاهد دست به دست شدن سهام نیز در این بازار هستیم.

وی با بیان این مطلب که افت بازار سهام را باید به نوعی یک اصلاح درون کانالی برای شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها تلقی کنیم، گفت: با توجه به حجم خوب نقدینگی و رکود سنگینی که در سایر بازارها شاهد هستیم، بنظر می‌رسد بازار سرمایه در روزهای پیش‌رو به روند متعادل و رشد خود باز گردد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر زمانی که بازار روند صعودی دارد و سود خوب و مناسبی را نیز نصیب سهامداران و سرمایه‌گذاران خود می‌کند، عده‌ای ترجیح می‌دهند اقدام به فروش سهام و شناسایی سود کنند، که نتیجه آن اصلاح و گاهی شرایط نزولی در بازار می‌شود که بخشی از وضعیت دیروز را نیز باید به این موضوع نسبت داد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به رشد قیمتها و تورمی که در اقتصاد و سایر بازارها است، به نوعی بازار سرمایه نمی‌تواند در فاز رکودی و منفی درجا بزند، و همین موضوع می‌تواند شرایط بورس را به سرعت از منفی به تعادل بکشاند، ضمن این که به باور کارشناسان بازار سرمایه کماکان از تورم سال‌های گذشته و سال جاری جا مانده است.

احمدی همچنین اذعان داشت: با تو.جه به رکورد شکنی‌هایی پیاپی شاخص و قیمت‌ها در بازار سرمایه از ابتدای سال، بنظر می‌رسد شاخص بورس و قیمت نمادهای مختلف در حال ساختن کف تکنیکالی برای خود هستند و طبیعی است که در مقطعی، کلیت بازار با اصلاح و استراحت مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند کلی بازار در چه زمانی به شرایط متعادل خود باز می‌گردد، گفت: افت دیروز شاخص بورس را باید قدری هم به هیجان و وجود شایعات نسبت داد، با این حال بنظر می‌رسد شرایط منفی بازار با توجه به روند کلی مثبت و وجود خوب نقدینگی، شرایط اصلاح پرتفو و خرید در برخی از نمادها و صنایع باشد و پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه بزودی به فاز متعادل و رو به رشد خود بازگردد.

منبع: تسنیم
کد خبر 29456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =