پیش بینی بازار سهام ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

دیروز دوباره ثابت شد که قرار نیست بورس همیشه رشد کند و حتی در قوی ترین روندهای صعودی هم بازار باید اصلاح داشته باشد.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، منفی شدن بورس در روز گذشته، اتفاقی غیر قابل پیش بینی بود. در شرایطی که اکثر کارشناسان معتقدند بودند بازار دیروز با لیدری گروه های خودرو، بانک و پالایشی مثبت خواهد شد اما چنین اتفاقی رخ نداد و بزرگ ترین ریزش تاریخ بورس از نظر عددی، در روز گذشته به ثبت رسید.

البته افت دیروز تنها از نظر عدد افت شاخص بزرگ ترین ریزش تاریخ محسوب می شود اما از نظر درصدی که اتفاقا از نظر محاسباتی قابل اتکا تر هم هست، این ریزش بزرگ ترین ریزش تاریخ بورس نبوده است.

شاید پذیرفتن چنین افتی برای برخی از معامله گران حقیقی سخت باشد اما اتفاقا بسیاری از تحلیلگران، این افت را مناسب می دانند و معتقدند بازار باید چنین افتی می کرد. چراکه هیچ وقت قرار نیست بورس در روند صعودی فقط رشد کند و هیچ وقت هم در روند نزولی، فقط افت نمی کند. بلکه در این میان بازار نیاز به اصلاح هم دارد که دیروز اصلاح خوبی در بازار اتفاق افتاد.

*افت دلچسب!

یکی دیگر از دلایل رضایت تحلیلگران از افت دیروز بازار این بود که اصلاحی عمیق در بازار رخ داد و شاخص تنها در یک روز حدود ۹۵ هزار واحد افت کرد. فعالان قدیمی بازار، همیشه اصلاح های تند و تیز را به اصلاح های فرسایشی ترجیح می دهند. چراکه در اصلاح های پرشتاب، بازار در زمان کوتاه تری دوباره به روند صعودی برمی گردد.

حالا البته باید دید طی امروز و چند روز آینده وضعیت معاملات چگونه پیش می رود فعلا زود است که بتوان با قاطعیت گفت اصلاح بازار تنها طی چند روز به پایان می رسد. اما آنچه که از نظر اکثر تحلیلگران بر می آید این است که اصلاح بورس خیلی طولانی مدت نخواهد بود و بعید است مثل سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شاهد اصلاح های ۴-۵ ماهه باشیم.

روز گذشته سرمایه گذاران حقیقی حدود ۴ هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این دومین رکورد بزرگ خروج پول در طول تاریخ است. با این حال نباید فراموش کرد که همین سرمایه گذاران، طی ۲-۳ ماه گذشته چندین برابر این رقم را وارد بازار کرده بودند.

*کاهش فشار فروش

ارزش معاملات خرد هم دیروز ۱۹۲۵۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه کاهش یافت اما همچنان عدد مقبولی محسوب می شود. شاخص قدرت خریداران حقیقی هم دیروز به ۰.۷ رسید که نسبت به عدد روز شنبه (۱.۲۶) کاهش چشمگیری داشت.

با توجه به معاملات روز گذشته، برای امروز می توان بازاری منفی را پیش بینی کرد که البته نسبت به دیروز، شاهد فشار فروش کمتری خواهیم بود.

کد خبر 29457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =