ارزیابی اقدامات حمایتی سازمان بورس و شرط بازگشت شاخص به روند صعودی

دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی اقدامات حمایتی سازمان بورس از بازار، شرط بازگشت شاخص به روند صعودی را اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی اقدامات حمایتی سازمان بورس از بازار در گفت و گو با دنیای اقتصاد، شرط بازگشت شاخص به روند صعودی را بررسی کردند.

رفتار بحث‌برانگیز سیاست گذار

فردین آقابزرگی: تدابیر متولیان بازار سهام در خصوص کاهش ضریب تضمین و کاهش ترکیب دارایی سهام صندوق‌های با درآمد ثابت از سوی رئیس سازمان بورس یک معنا دارد: افزایش عرضه. این رخداد بیانگر صریح‌ترین دستور فروش است. به‌رغم این مواضع، سیاست گذار بورسی اعلام می‌کند نقشی در سیاست گذاری‌های مرتبط با عرضه‌های گسترده نداشته است.

در وضعیتی که بازار به واسطه برخی سیاست گذاری‌ها با سرکوب تقاضا مواجه می‌شود خواه‌ ناخواه پیام فروش به سهامدار مخابره می‌شود. پس‌لرزه‌های وضعیت نامتعادل بازار خودرو در کنار برکناری وزیر صنعت از این وزارتخانه یکی از عوامل کلیدی است که مشخصا بورس را هدف قرار داده است.

سناریوی محتمل در این رابطه آن است که با ورود نقدینگی به بورس، بازار خودرو وارد مرحله رکودی خواهد شد. از این منظر خروج پول از بورس به سمت بازار خودرو تا حدودی می‌تواند خودرو را از مرحله رکودی و کاهش قیمت خارج کند. بررسی‌های قیمتی نیز نشان می‌دهد از هفته اول اردیبهشت و همزمان با جهش نماگرهای بورسی، بازار خودرو از رونق معاملاتی خارج شده است.

به طوری که برخی خودروها طی این مدت کاهش قیمت را ثبت کردند. در دو سال گذشته برخی از سیاست گذاری‌های اقتصادی منجر به خروج گسترده پول از بورس به سمت بازارهای رقیب شد. نخستین جرقه‌های مقایسه‌ای بین بورس ۹۹ و ۱۴۰۲در فضای مجازی از سوی برخی از مسئولان شکل گرفت که به‌مرور منجر به خروج طیف وسیعی از سهامداران حقیقی شد.

ریزش‌های اخیر بورس از مدار اصلاحی خارج شده و امکان تداوم آن محتمل است. برخی سناریوها ریزش شاخص در سطح ۲میلیون واحد را پیش‌بینی می‌کنند. رسالت بورس‌های جهانی معمولا تامین مالی تولید و صنعت است اما رفتار سیاست گذار داخلی خلاف این امر را به اثبات می‌رساند. اغلب سیاست گذاری‌ها در سال‌های گذشته در جهتی انجام شده که اقبال فعالان اقتصادی نسبت به این بازار کم‌رنگ بود.

ایجاد هراس برای عدم‌ ورود نقدینگی به بورس از آن دسته عواملی است که ضربات مهلکی به بازار مذکور وارد ساخته است. دخالت سیاست گذار در ساز و کار بازار باعث شده حتی عرضه‌های اولیه که باید کاملا غیردولتی باشند در دوره‌های مختلف در قالب شرکت‌های دولتی وارد بازار می‌شوند. به همین دلیل دولت به انحای مختلف در بورس دخالت کرده و بازار را از روند تعادلی خارج می‌کند.

فعالان بورسی به‌درستی فرق شناسایی سود و عرضه‌های پی‌درپی را می‌دانند. برخی معتقدند بازار در حال شناسایی سود است. این سناریو در حالی است که شناسایی سود معنای دیگری دارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد ترمز افزایش قیمت سهام و افزایش ارتفاع نماگرهای بورسی کشیده شده است.

حتی اگر شاخص بورس سطح ۳ میلیون واحد را نیز لمس می‌کرد، باز هم با وضعیت تورمی کنونی فاصله داشت. به طوری که تنها از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ را می‌توانست جبران کند. اما در شرایط کنونی بورس به‌سختی می‌تواند مجددا مامن نقدینگی و جاماندگی قیمتی مدت فوق شود.

شرط بازگشت بورس

محمد شکری: اظهارات ضد و نقیض بازارهای دارایی را با شوک مواجه می‌کند. برخی اخبار حول محور ازسرگیری روابط ایران و عربستان پیام کاهش قیمت در بازارهای دارایی را مخابره می‌کند.

این موضوع نیز در کنار برخی از عوامل داخلی منجر شده بورس از مرحله اصلاحی خارج و ریزش‌های متوالی را تجربه کند. بورس از اواخر بهمن با توجه به انتظارات تورمی به صعود قیمت‌ سهام امید ویژه‌ای بسته بود و روندی صعودی را در پیش گرفت اما از هفته گذشته و با افزایش احتمال تداوم عرضه حقوقی‌ها دیگر نتوانست آن‌طور که در روزهای قبل از آن رشد می‌کرد، صعود کند. به همین دلیل در مدار نزولی باقی ماند.

به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مهمی که عامل ضعف بازار در مدت مذکور بوده، عرضه شدید سهامداران حقوقی است. اگر عرضه‌ها متوقف شوند بازار تا حد زیادی به روند صعودی باز خواهد گشت.

کد خبر 29704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =