متانولی‌ها به ازای دریافت یارانه انرژی به سمت تولید مشتقات بروند

عضو کمیسیون عمران به بیان توضیحاتی درباره لزوم اصلاح رویه اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی پرداخت و گفت: متانولی ها باید به سمت توسعه زنجیره ارزش و تولید مشتقات بروند.

به گزارش بیداربورس، البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اصلاح رویه اعطای یارانه سوخت به پتروشیمی‌های متانولی که باعث شده آنها به خام فروشی روی بیاورند گفت: پتروشیمی‌ها در ساختار اقتصادی کشور یک مفهوم ساختاری دارند یعنی یک مفهوم ارزش اقتصادی بنیادی دارند. متانولی ها بابت یارانه پنهان سوخت و خوراک خود به صورت خیلی ارزان دریافت می‌کنند، باید ما به ازای آن به کشور یک چیزی را بدهند این مسئله کاملاً مشخص و منطقی است.

حسینی در ادامه بیان کرد: در روند اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی مسئله منطقی این است که اعطای یارانه انرژی به آنها منوط به توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی‌های متانولی شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: پتروشیمی‌های متانولی با وجود اینکه چندین دهه است در کشور فعالیت می‌کنند ولی همچنان این یارانه رانتی و گزاف انرژی را دریافت می‌کنند ولی اقدام به توسعه زیر ساخت‌ها و زنجیره ارزش خود نکرده اند و همچنان حدود ۹۵ درصد محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند و چون خوراک ارزان دریافت می‌کنند سود زیادی نصیب آنها می‌شود ولی در واقع این شیوه اعطای یارانه، خروج یارانه از کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باید رویه به این صورت اصلاح شود که در طی یک بازه زمانی به عنوان مثال ۵ ساله این یارانه انرژی سال به سال کمتر شود و آنها در این سال‌ها اقدام به توسعه زنجیره ارزش خود کنند تا کاملاً در پایان برنامه توسعه پیدا کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز این مسائل مطرح شده است و قاطبه نمایندگان مجلس با آن موافق هستند.

وی در ادامه بیان کرد: پتروشیمی‌های متانولی باید روند توسعه زنجیره ارزش خود را به سمتی ببرند که فقط اقدام به خام فروشی محصولات نکنند اینکه ما از محصولات مشتقاتش را به صورت فرایندی استخراج و تولید کنیم، یعنی محصولاتی که در ادامه زنجیره وجود دارند با یک مکانیزم دانش بنیانی از آن خارج کنیم و با ارزش افزوده بیشتری به بازار عرضه کنیم خیلی دارای اهمیت است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: رویکرد حوزه صنایع نیز به همین سمت است ما در تمام حوزه‌ها باید به سمتی برویم که زنجیره ارزش را تکمیل کنیم تا دانش فنی در کشور توسعه پیدا کند.

حسینی در ادامه بیان کرد: در حوزه پتروشیمی‌ها یارانه‌ای که داده می‌شود باید به سمتی برود که زنجیره را تکمیل کند و این مسئله حد اعلای این صنعت است و ما معتقد هستیم که در این حوزه باید تغییر و تحولاتی رخ دهد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مکانیزم ساختار اقتصادی پتروشیمی‌های متانولی و بده بستانی که بین دولت و پتروشیمی‌های متانولی از حیث حمایت از آنها و اعطای یارانه انرژی وجود دارد باید مشروط به توسعه زنجیره ارزش و تقویت بنیه فنی آنها باشد و علاوه بر این باید پتروشیمی‌های متانولی به سمت مشتقات پرمصرف متانول که دارای ارزش افزوده زیادی برای کشور هستند برود.

منبع: مهر
کد خبر 33327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =