عامل نمایش ضعیف روزهای اخیر بورس: اوج بلاتکلیفی و عدم اعتماد سهامداران

تحلیلگر بازار سرمایه، عامل نمایش ضعیف روزهای اخیر بورس و افت حجم معاملات را ناشی از اوج بلا تکلیفی متغیرهای موثر و نااطمینانی‌ سهامداران از آینده دانست.

به گزارش بیداربورس، مرتضی کاظم‌پور درباره اوضاع نامطلوب روزهای اخیر بورس و عدم تحقق پیش بینی رشد بازار بعد از تغییر نرخ تسعیر ارز با انتشار مطلبی با عنوان "رکود به بورس می‌رسد؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: ریزش شاخص به سومین روز متوالی رسید. شاخص کل از ابتدای هفته افت ۳۲. ۱درصدی را به ثبت رسانده درحالی که هفته قبل برخی گمانه‌زنی‌ها از امکان تداوم رشد بورس حکایت می‌کرد.

بازار سهام از شنبه در مسیر کاهشی گام برداشت و نتوانست امیدواری‌ها نسبت به پایداری روند صعودی را زنده نگه دارد. بررسی روند بازارهای دارایی نشان می‌دهد این شرایط بسیاری از بازارها را نیز درگیر و دلسرد کرده است. به نظر می‌رسد روند خنثی اکثر حوزه ها از یک پیام مهم پرده برمی‌دارد مبنی بر اینکه بازارها با قرار گرفتن در مدار بلاتکلیفی، توانایی جهش‌ قیمتی ندارند و به همین دلیل همراه با نوسانات کم‌جان در وضعیت خنثی به سر می‌برند.

درجا زدن طولانی‌مدت نرخ دلار در محدوده ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان بر این مدعا تاکید می‌کند. این روند به بورس نیز سرایت کرده و از این‌رو در شرایطی که اهم بازارها در بلاتکلیفی به سر می‌برند، نمی‌توان انتظار تحرکات مثبت قیمتی را به نظاره نشست.

بورس در روزهای گذشته نیز نمایش ضعیفی را به سهامداران تحمیل کرد. از اصلاح روز شنبه گرفته تا روند منفی روزهای یکشنبه و دوشنبه این‌طور می‌توان استنباط کرد که در اوج بلاتکلیفی درخصوص وضعیت متغیرهای اثرگذار به سر می‌برد. وضعیتی که حتی تداوم آن می‌تواند بر سرعت روند کنونی بیفزاید. در آن‌ سو، ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نشان از افت حجم خرید و فروش سهام دارد.

شاخص‌ها درحالی توانایی سبز شدن ندارند و بازار با نوسان محدود ارزش معاملات دست به گریبان است که نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی در کوتاه‌مدت متصور بود. رفتار معامله‌گران هم نشان می‌دهد نا اطمینانی‌ شرایطی را رقم زده که با احتیاط بیشتری وارد چرخه داد و ستد می‌شوند.

غلبه احتیاط فعالان در شرایطی که اغلب سهام نوسان منفی دارند، عمدتا از بی‌اعتمادی نسبت به معاملات آتی سر چشمه می‌گیرد. این مهم حتی در ۱۰ روز مثبت متوالی بازار نیز به‌روشنی دیده می‌شد. به همین دلیل هفته قبل نیز اعلام شد شرایط متغیرهای مواثر به گونه‌ای نیست که انتظار داشت به اهداف نجومی دست یافت.

تابلوی معاملات مدت‌ها است از استراتژی احتیاط در میان معامله‌گران خبر می‌دهد. اگر بورس متاثر از برخی ناآرامی‌های منطقه‌ای، اخبار مرتبط با عوارض صادرات فلزات و بخشنامه‌های مربوط به نرخ خوراک قرار گیرد، طبیعتا بخشی از پول به دلیل شرایط مبهم حاکم بر اقتصاد و سیاست از این بازار خارج می‌شود و رفتار ریزشی نشان خواهد داد.

به نظر می‌رسد پول‌های خارج‌شده از بورس وارد سپرده‌های بانکی شده اما شواهد حاکی از آن است با ورود به نیم سال دوم، بازار در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد. شاخص کل هم میان حمایت و مقاومت جدی قرار دارد که با عبور از شهریور و نیمه نخست مهر ممکن است اوضاع تا حدودی بهبود یابد.

کد خبر 33971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =