۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
تحلیل تکنیکال پکرمان

گروه صنعتی بارز که با نماد «پکرمان» در معاملات بازار سرمایه فعال است، با در اختیار داشتن 50.2 درصد از سهام «پکرمان» عمده‌ترین سهامدار این شرکت به شمار می‌آید. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، صندوق سرمایه‌گذار مشترک بانک خاورمیانه و شرکت مکین دیگر سهامداران عمده «پکرمان» به شمار می‌آیند.

روند صعودی بازار سهام از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد. نمادهای صنعت لاستیک و پلاستیک نیز از این روند مستثنی نبودند. روند صعودی تا میانه اردیبهشت‌ماه ادامه داشت و دو روند اصلاحی کوچکتر را در دل خود جای داده بود. با این حال در تحلیل تکنیکال چارت شاخص این صنعت از اندازه موج نزولی پیش از استارت روند نزولی استفاده شده است. علت این امر تشابه اندازه اصلاح چارت از میانه اردیبهشت تا کنون به اندازه آخرین موج نزولی پیش از آغاز روند صعودی است.

با ترسیم یک چنگال پولبک، می‌توان نقاط پرپتانسیل احتمالی بازگشت را حدس زد. ترسیم یک اسلایدینگ پارالل در کنار خط میانی چنگال پولبک اما نشان می‌دهد که شاخص لاستیک این خط را به سمت پایین شکسته است.

1234

این مهم، چشم‌انداز صعودی را برای صنعت لاستیک و پلاستیک اندکی کمرنگ می‌کند. در حال حاضر این شاخص بین دو محدوده مستطیل‌شکل قرار گرفته است. روند خنثی شاخص این گروه تا زمانی که یکی از این دو محدوده به سمت بالا یا پایین شکسته شود، ادامه خواهد یافت. از این رو ضروری است که رفتار قیمت را هنگامی که شاخص در محدوده یکی از این باکس قرار گرفت به دقت زیر نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان

از منظر تکنیکال در تایم‌فریم هفتگی، قیمت سهام پکرمان گویای یک الگوی پرچم است. میله این پرچم از روند صعودی تندوتیز سهم که از سال ۹۷ آغاز شده، تشکیل شده است. نماد «پکرمان» نیز از ریزش سال ۹۹ مستثنی نبود و با شروع ریزش فاز پرچم این الگو شروع به آرامی در چارت قیمت سهم، نمایان شد.

بخش دوم این الگو خود از سه فاز متفاوت تشکیل شده است. یک فاز اسپایک ریزشی در میان دو فشردگی به شکل مثلث، آن‌طور که در تصویر مشخص است، قسمت دوم الگوی پرچم «پکرمان» را تشکیل داده‌اند. سرانجام روند صعودی اخیر بازار سرمایه که از آبان‌ماه سال گذشته استارت خورد به این سهم نیز سرایت کرد و سهام گروه صنعتی بارز وارد روند تازه‌ای شد. عبور قیمت از محدوده هزار و ۷۰۲ تا هزار و ۷۱۹ تومان، مهر تاییدی(CHOCH) بر اعتبار تغییر روند بود. چرا که محدوده یادشده آخرین سووینگ سقف تاییدشده در روند نزولی پیشین بود.

123

در حال حاضر قیمت در جریان روند صعودی اخیر خود موفق شد به خوبی ضلع بالایی الگوی پرچم را شکسته و از آن عبور کند. همچنین روند اصلاحی بازار سهام که از میانه اردیبهشت‌ماه سال جاری استارت خورد، پولبک به آن را تکمیل کرد.

در تکنیکال به سبک هارمونیک، هنگامی که سهم از الگوی پرچم خود خارج می‌شود، برای تعیین تارگت قیمتی آن از اندازه میله پرچم کمک می‌گیرند. این تکنیک، پتانسیل دستیابی به هدف رویایی ۵۱ هزار تومان به ازای هر برگه سهم «پکرمان» را برای سهامداران فعال می‌کند. اما سد مهمی که از آغاز رالی صعودی در سهم پکرمان جلوگیری می‌کند، مقاومت پیش روی سهم است. (در چارت با باکس بنفش رنگ مشخص شده است)

آنچه باید در این دیدگاه تحلیلی به آن توجه داشت، بعد زمانی آن است. روند صعودی پیشین «پکرمان» نزدیک به دو سال و نیم طول کشید و طی این مدت، سهم رشد دو هزار و ۸۶ درصدی را تجربه کرد. از ناحیه شکست الگوی پرچم تا تارگت آن نیز مسیری دو هزار و ۱۰۰ درصدی پیش روی سهام پکرمان است. بنابراین انتظار دستیابی یک‌شبه به این اهداف از اساس اشتباه است.

در نگاهی دیگر مقایسه میان موج اول دو روند صعودی فعلی و گذشته، نکات جالبی را به دست تکنیکالیست‌ها می‌دهد. همان‌گونه که در تصویر مشخص است موج اول روند صعودی قبلی طی ۲۴ هفته کاری، رشدی ۱۵۸ درصدی را برای سهامداران پکرمان به ارمغان آورده است. در موج اول از روند صعودی فعلی سهم نیز اعداد مشابه را نشان می‌دهد. این بار طی ۲۶ هفته کاری نماد «پکرمان» رشدی ۱۸۳ درصدی را تجربه کرد.

همچنین اگر نقطه شروع و پایان هر موج را در دو روند صعودی به هم متصل کنیم، زاویه هر دو خط رسم شده بسیار نزدیک به یکدیگر است؛ ۶۰ و ۶۱ درجه.

تحلیل تکنیکال سهام پکرمان

بر اساس این مقایسه می‌توان نتیجه گرفت که شتاب حرکتی این دو روند می‌تواند همان‌گونه که تا اینجای کار شباهت زیادی داشته است، در آینده نیز با تقریب خوبی مشابه باشد.

سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

منبع: تجارت نیوز
کد خبر 35100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =