برنامه استفاده از فناوری‌های نوین برای تغییر شکل بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس با اشاره به سهم ۳۰ درصدی تامین مالی از بازار سرمایه از ضرورت طراحی ابزارهایی برای انعکاس نوسانات حوزه مسکن و تدوین مصوبه ای جدید برای استفاده از فناوری‌های نوین خبر داد.

به گزارش بیداربورس، مجید عشقی در نشست حکمرانی تامین مالی از طریق بازار سرمایه، اعلام کرد: مقایسه سهم دو بازار سرمایه و پول در تامین مالی درست نیست. چرا که منابع انباشته شده از بانک‌ها طی سال‌ها با میزان تامین مالی از بازار سرمایه در یک سال گذشته مقایسه می‌شود.
با این حساب ۳۰ درصد تامین مالی اقتصاد از بازار سرمایه است.

برای افزایش این تامین مالی ملزومات حقوقی لازم است. سازمان بورس با طراحی ابزارهای مختلف این بستر را فراهم کرده و این امر تا حدودی محقق شده است.

بحث بعدی توسعه نهادهای مالی است که در سال های اخیر از کارگزاری تا شرکت‌های رتبه بندی و صندوق های سرمایه گذاری راه اندازی شد تا سطوح مختلف ریسک برای سلایق مختلف معرفی شود. نهادهای مالی تا چند سال نمی‌توانستند مجوز بگیرند اما در دوره کنونی مجوز ۱۱ شرکت سرمایه گذاری و سبدگردان صادر شد.

رکن دیگر تامین مالی، ابزارها هستند که در این حوزه ابزارهای بدهی صکوک، گواهی سپرده، اوراق مرابحه و اوراق عقود اسلامی توسط دولت و بخش خصوصی منتشر می‌شود. سعی بر افزایش سهم تامین مالی از سمت بخش خصوصی است.

هدف توسعه ابزارهای ترکیبی اعم از اوراق بدهی و سرمایه‌گذاری است. با توجه به تورم موجود بسیاری از سرمایه گذاران نیازمند این اوراق هستند و خیلی افراد قابلیت سرمایه گذاری در برخی پروژه‌ها را ندارند. بنابراین ابزارهای مالی قابلیت پر کردن ظرفیت را دارند.

عمده سرمایه‌گذاری در مسکن توسط بخش خصوصی بوده و همیشه این حوزه پیش قدم بود. ابزارهای مالی برای تامین سرمایه مسکن خالی بوده که بتواند به صورت مستقیم تامین مالی پروژه‌های مسکونی را از بازار سرمایه داشته باشد.

ابزارهای قبلی مستقیما در ساخت‌ و ساز مشارکت نداشته که باید ابزارهایی طراحی شود نوسانات حوزه مسکن در این ابزار منعکس شود و از آن استفاده کرد.

بحث بعدی عدم‌آشنایی و آگاهی مردم است که یکی‌از اهداف جدی تسریع فرایندها، تامین مالی و توسعه خدمات آموزشی است.

دارایی‌های دیجیتال یکی‌از بحث‌های جدی بازارهای مالی دنیا است که بسیاری‌ کشورها در آن بلاتکلیف هستند. در ایران تصمیم جدی برای دارایی‌های دیجیتال گرفته نشده و نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد. چرا که نقدشوندگی بسیاری دارد و بازار مناسبی‌ برای تامین سرمایه های خرد است. بنابراین استفاده از فناوری‌های نوین برای تغییر شکل بازار سرمایه امر مهمی است که سازمان مصوبه جدیدی برای این فناوری‌ها در آینده تدارک دیده است.

کد خبر 35181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =