هیچ ابزاری نمی‌تواند به رشد بازار کمک کند!

تامین مالی برای شرکت‌ها جهت آغاز یا توسعه فعالیتشان سبب رشد اقتصادی کشورها می‌شود. شاید بورس را بتوان بزرگترین بستر برای تامین مالی شرکت‌ها دانست. با نگاهی به عملکرد سایر کشورها دریافتیم که ۹۵ درصد تامین مالی مبتنی بر بدهی است. اما نگاهی به ابزارهای بازار سرمایه این منطق را در دل سرمایه‌گذاران تقویت می‌کند که یا ابزارها محدود هستند و یا خلاقیتی برای استفاده از آنها وجود ندارد.

به گزارش بیداربورس احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: درست است که ابزارهای محدودی در بازار داریم و استفاده از آنها با توجه به شرایط سیاست‌گذاری اقتصادی کشور در خیلی از مواقع منطقی نیست، اما نیازی به اضافه کردن ابزار جدید هم وجود ندارد و تعمیق ابزارهای فعلی و ۲ طرفه کردن معاملات می‌تواند پویایی بازار را بسیار تقویت ببخشد.

**۲ طرفه شدن معاملات قوی‌ترین ابزار بازار سرمایه!

او ادامه داد: زمانی که از ابزارهای موجود به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم، اضافه کردن هر ابزاری بی‌معنی خواهد شد. یک طرفه بودن بازار سبب می‌شود در روندهای نزولی سرمایه بسیاری از بازار خارج شود و اگر این روند نزولی یا اصلاحی به طول بیانجامد، شاهد خروج پول بیشتری هم هستیم که ماحصل آن کم عمق ماندن بازار سرمایه خواهد بود. اما در بازار دو طرفه خروج پول به صفر میل خواهد کرد و انتظار تزریق سرمایه و به دنبال آن رشد بازار دور از ذهن نخواهد بود.

**سیاست‌های اقتصادی فاجعه!

به واسطه عدم تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت، فاصله تا سررسید اوراق دولتی در دو سال اخیر به ۱.۵ سال و به علت شرایط تورمی کشور، فاصله تا سررسید اوراق خصوصی به ۳.۵ سال افزایش پیدا کرده است. علت آن نیز واضحا نرخ بهره بوده که جذابیت این اوراق را به حداقل می‌رساند. در همین رابطه احمد جانجان عنوان کرد: ما در سیاست‌های پولی خیلی مشکل داریم. در سراسر دنیا نرخ بهره را دستکاری می‌کنند تا نرخ خنثی را کشف کنند اما تنها سیاست بانک مرکزی کشور کنترل ترازنامه بانک‌ها از محل افزایش ذخیره قانونی است که خروجی آن‌ هم در این همه سال دیدیم.

**چشم انداز اقتصادی قابل پیش‌بینی نیست!

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ابزارها به چه فایده؟ وقتی رئیس سازمان بورس به جای تعمیق دادن بازار باید با سایر نهادهای دولتی در خصوص نظرات و سیاست‌های غلط آنها وارد بحث شود، اصلا زمانی برای رشد بازار فراهم نیست. فلان مسئول عوارض آهن و فولاد را افزایش می‌دهد، نرخ خوراک تغییر می‌کند و پروژه حذف سیمان از بورس کالا کلید میخورد قاعدتا تنوع بخشی هیچ کمکی به بازار نخواهد کرد. مادامی که چشم انداز اقتصادی مشخص نباشد، سرمایه گذار ریسک ورود به بورس را نخواهد پذیرفت.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 35703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =