آمار تولید و صادارت ۶ ماهه سیمان و پیش بینی افزایش تقاضا در نیمه دوم سال

دبیر انجمن صنعت سیمان با اعلام تولید ۵.۶ میلیون تن سیمان در شش ماه اول سال و رشد ۱۲ درصدی از افزایش تقاضا در نیمه دوم سال و به دلیل ساخت مسکن ملی خبر داد.

به گزارش بیداربورس، علی اکبر الوندیان درباره آخرین وضعیت شرکت های سیمانی در نیمه اول سال جاری، اعلام کرد: طی ۶ ماه سال  ٣٩ میلیون تن کلینکر سیمان تولید و ۴.١ میلیون تن صادر شده که نشان از کاهش ۲۰ درصدی دارد. همچنین در برابر تولید ۵.۶ میلیون تنی سیمان، صادرات با ۲۰ درصد افزایش به ۲.۵ میلیون تن رسید.

تقاضای سیمان در نیمه دوم سال و برای ساخت مسکن طرح نهضت ملی رو به افزایش بوده و ماهانه بیش از ۲ میلیون تن درخواست وجود دارد. برای تأمین این میزان سیمان باید سوخت و انرژی مورد نیاز تامین شود.

در صورت تامین انرژی و سوخت ماهانه ۷ میلیون تن سیمان تولید خواهد شد اما برای تامین سوخت و مازوت، موانع بزرگی ایجاد شده و کاهش کیفیت مازوت هم مطرح است که منجر به آلودگی هوا و تعطیلی کارخانه های سیمان می شود. به طوریکه ۶ شرکت باو جود ذخیره سازی به علت قرار گرفتن در محدوده شهرها از استفاده مازوت منع شدند.

دغدغه تولیدکنندگان، تامین بازار سیمان بوده و در نیمه اول با تامین انرژی، عرضه محصولات در بورس کالا انجام شد اما با نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال محدودیت های تامین گاز و با وجود تقاضای تامین سیمان برای مسکن ملی، تامین انرژی این صنعت نیاز است. این درحالی است که برای تاسیس یک کارخانه جدید با ظرفیت یک میلیون تنی ‌به حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ نیاز دارد.

کد خبر 35735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =