تسویه طرح سهامیار انجام و خسارت بیمه‌شدگان پرداخت شد

امیرمهدی صبائی از واریز خسارت به حساب بیمه‌شدگان بازار سهام خبر داد.

به گزارش بیداربورس امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از واریز خسارت به حساب بیمه‌شدگان بازار سهام خبر داد و بیان کرد: سال گذشته طرح سهامیار با هدف حمایت از سهامداران خرد در بازار سهام و به منظور بیمه کردن سبد سهام اشخاص با حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان دارایی اجرا و با گذشت یک سال از اجرای آن، در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ سررسید شد.

وی افزود: این طرح از ابتدا با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران خرد با پرداخت فقط یک ریال قادر به استفاده از مزایای آن در بازار بودند.

صبایی اعلام کرد: سهامداران با استفاده از این طرح و به شرط نگهداری سبد سهام خود ظرف یک سال از تاریخ شروع طرح، سبد سهام خود را در برابر نوسانات قیمت بیمه کردند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اعلام اینکه محاسبات مربوط به خسارات بیمه شدگان در این طرح انجام و به حساب آنها واریز شد، گفت: از مجموع ۵۰۲ هزار و ۹۹۱ نفر استفاده کننده از این طرح با مجموع دارایی بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال، تعداد ۲۰۴ هزار و ۵۰۳ نفر پرتفوی خود را از تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ به مدت یکسال نگهداری و از میان آنها تعداد ۱۱ هزار و ۶۸۲ نفر بازده کمتر از ۲۰ درصد کسب کردند و در مجموع مبلغ ۶۴ میلیارد ریال به عنوان خسارت به حساب آنها واریز شد.

وی در پایان تاکید کرد: این طرح از منظر تاثیرگذاری بر روند بازار سهام با موفقیت به مرحله اجرا رسید، به گونه‌ای که در تاریخ اجرای آن شاهد تغییر روند بازار و رشد شاخص پس از لمس پایین‌ترین مقدار در طول سال ۱۴۰۱ بودیم.

تسویه طرح سهامیار انجام و خسارت بیمه‌شدگان پرداخت شد

سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین روزهای آبان ماه سال گذشته برای بهبود وضعیت بازار سهام بسته ۱۰بندی را ارائه و اجرایی کرد. یکی از بندهای اصلی بسته حمایتی بازار سرمایه، بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بود که ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را پوشش می‌داد.

طرح «بیمه سبد سهام» از روز ۲۱ آبان سال ۱۴۰۱ اجرایی شد که سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است.

به همین منظور همان زمان نماد «سهام یار» در بازار سهام بازگشایی شد؛ نمادی است که برای بیمه سهام سهامداران حقیقی در نظر گرفته شده است و سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانستند با خرید یک ریالی این نماد سبد سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین شود.

پس از طی شدن این مراحل، سهامدار صاحب یک برگه اوراق تبعی است که کل پرتفوی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان سهامدار را برای یک سال آینده بیمه کرده است.

کد خبر 36218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =