اثر کاهش قیمت‌ نفت بر بورس و پیش بینی روند شاخص و بازار در هفته جاری

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر کاهش قیمت‌ نفت بر بورس و تزریق نقدینگی جدید، پیش بینی کردند روند هفته جاری متعادل باشد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر کاهش قیمت‌ نفت بر بورس و تزریق نقدینگی جدید در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند روند هفته جاری متعادل باشد.

پیام الیاس کردی: بازار سرمایه هفته متعادلی را پشت سر گذاشت. پیش از آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی با ۱۰ هفته کم‌اقبال رکودی دست‌ و پنجه نرم کرد. با آغاز تنش‌ها از اواسط مهر با واکنش منفی روبرو شد. به‌طوری که شاخص بورس همزمان با افزایش شعله‌های جنگ کاهش ارتفاع گرفت و ابر کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد و در روزهای اوج تنش‌ها حتی محدوده‌های ۱.۹۵۰ میلیون واحدی را نیز به خود دید.

با گذشت زمان و با کاهش تنش‌ها بازارهای مالی وضعیت بهتری را تجربه کردند و بورس به این اتفاقات واکنش متعادل مثبتی نشان داد و مجددا کانال حمایتی ۲ میلیون واحدی را پس گرفت و وضعیت بهتری برای سرمایه‌گذاران رقم زند. با این وجود در هفته اخیر سریال تکراری نیمه نخست سال به نمایش گذاشته شد و مجددا به وضعیت پیش از تنش‌ها بازگشت.

از این رو وضعیت نابسامان بورس نه به دلیل افزایش تنش‌های بین‌المللی بلکه به دلیل عدم اعتماد سرمایه‌گذار نسبت به تغییرات ناگهانی چون نرخ خوراک است. به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌ نفت چندان ادامه‌دار نخواهد بود. بر همین اساس پیش‌بینی بازار سرمایه در ماه‌های آینده با توجه به متغیرهای مختلف اقتصادی وضعیت رو به مساعدی را پیش رو دارد. هفته متعادلی پیش‌بینی می‌شود.

جواد فلاحیان: بازار سهام هفته کم‌نوسان و تحرکی را به پایان رساند. چندان نمی‌توان رشدهای هیجان‌انگیز یا ریزش‌های دلهره‌آوری برای آن متصور بود. چرا که شرایط رکودی همچنان پابرجا است. برای حرکت در مسیر صعودی نیاز به انتشار اخبار مثبت و موثر است و همچنان نمی‌توان چشم‌انداز بخصوصی در ماه‌های آینده متصور بود.

به نظر می‌رسد بورس در شرایط کنونی اعتنای چندانی به قیمت نفت نشان نمی‌دهد. از حدود ۷ سال گذشته با توجه به اینکه فروش نفت به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، بازار به این نتیجه رسید نباید به افت‌ و خیزهای قیمتی طلای سیاه بهای دوچندانی نشان دهد. به طوری که تا سال ۹۵ با نوسانات هرچند اندک بازار نفت، تحرک مشخصی متبادر می‌کرد.

از این رو در مقطع کنونی با توجه به متغیرهای مختلف بطور مشخص نمی‌توان وضعیت این روزها را تنها گردن بازار نفت انداخت. پیش‌بینی می‌شود هفته متعادلی پیش رو باشد.

علی عصاری: هفته گذشته ارزش معاملات کاهش پیدا کرد. حدود ۱۰ روزی است بورس افت‌ و خیز بخصوصی از خود متبادر نساخته است. در چنین شرایطی در صورتی که ارزش معاملات افزایش پیدا کند و نقدینگی فعالی سرازیر شود، نماگرها می‌توانند روزهای خوشی را در انتظار داشته باشند.

با این وجود در صورت عدم‌ ورود نقدینگی جذاب از سوی سهامداران، نوسان رو به پایینی را تجربه می کند. شاخص بورس در روزهای گذشته رشد مناسبی داشته و احتمال منفی شدن نماگرها در روزهای آینده بیشتر از مثبت شدن است. در صورتی که نقدینگی جدیدی تزریق شود روند رو به افول می‌تواند به روند صعودی جذاب تبدیل شود. همچنین کاهش قیمت نفت به معنای وضعیت رو به بهبود بازارهای مالی است. پیش‌بینی می‌شود هفته جاری متعادل رو به منفی باشد.

کد خبر 36335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =