بانک پارسیان هم به جریمه عدم پرداخت وام مسکن اعتراض کرد

بانک پارسیان هم به جریمه سازمان امور مالیاتی به دلیل عدم اعطای تسهیلات مسکن اعتراض کرد و از عدم معرفی متقاضی از طریق سامانه وزارت راه خبر داد!

به گزارش بیداربورس، بانک پارسیان هم مانند دیگر بانک های بورسی و فرابورسی از اعتراض به جریمه سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم پرداخت اعطای تسهیلات مسکن خبر داد.

بر اساس این گزارش، "و پارس" در خصوص مطالبه مالیات موضوع تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و موسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه‌داری کل واریز کند.

در همین راستا سازمان امور مالیاتی سهمیه مصوب بانک مرکزی جهت اعطای تسهیلات مسکن برای سال اول اجرای قانون از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۱ را مبنا قرار داده و معادل ۲۰ درصد آن را به عنوان مالیات عدم رعایت قانون مطالبه کرده است.

طبق ماده ۲ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ هرگونه تقاضا برای دریافت تسهیلات باید از طریق ثبت درخواست از سوی متقاضی و با دستگاه ذی‌ربط در سامانه طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه صورت پذیرد و از طرفی طبق تبصره ماده ۱۲ این دستور العمل، اخذ این میزان از مالیات از بانک‌ها در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط مقرر در دستورالعمل که جهت اعطای تسهیلات ضروری است به نحو صحیح و در مواعد مقرر صورت گرفته باشد.

ضمن اینکه بانک پارسیان نسبت به اعطای تسهیلات به آن دسته از متقاضیان معرفی شده که پرونده اعتباری را در چهارچوب دستورالعمل‌های مربوطه کامل کردن نیز اقدام کرده است.

با توجه به این مراتب و عدم معرفی متقاضی از طریق سامانه وزارت راه و اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز سامانه وزارت مسکن راه‌اندازی نشده بود و جریمه بانک در این زمینه نیز باید به میزان پرونده‌های تکمیل شده‌ای باشد که وام آنها پرداخت نشده، استنکافی از پرداخت تسهیلات موضوع قانون متوجه این بانک نیست.

این بانک نسبت به طرح اعتراض به برگ مالیاتی صادره مشابه سایر پرونده‌های مالیاتی در هیات‌های مختلف مالیاتی اقدام و مراتب در حال بررسی است.

کد خبر 36628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =