نزدیک شدن به کف تورمی ۳ سال اخیر

نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ۳۵.۸% اعلام شده است.

به گزارش بیدار بورس، نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور، ۱.۴% گزارش شده که ۱.۲% کمتر از دی ماه است. پس از تورم ۱.۳% در اسفند ۱۴۰۰، در این ماه با کمترین میزان تورم ماهانه روبرو شدیم.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، ۰.۴-% و تورم ماهانه گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۲.۳% بوده است. این اعداد برای دی ماه به ترتیب ۲.۴% و ۲.۷% بوده است.

در این ماه با کاهش قیمت در گروه‌ سبزیجات به میزان ۵.۹% نسبت به دی مواجه شدیم. همچین در گروه‌های روغن و چربی، گوشت قرمز و ماکیان و خوراکی‌ها نیز کاهش قیمت گزارش شده است.

بیشترین تورم این ماه متعلق به گروه حمل و نقل با ۲.۹% افزایش قیمت بوده و مسکن، آب، برق، و سایر سوخت‌ها ۲.۸% افزایش قیمت داشته‌اند. کالاهای بادوام در این ماه ۴.۳% و کالاهای کم دوام در این ماه ۱.۷% رشد قیمت داشته‌اند.

تورم نقطه‌ای گروه هتل و رستوران ۵۵.۳% بوده و پس از آن برای گروه پوشاک و کفش تورم نقطه‌ای ۴۴.۳% گزارش شده و قیمت‌ها در گروه دخانیات نیز ۴۲.۳% افزایش نقطه‌ای داشته است که ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد.

رشد تجمعی قیمت‌ها از ابتدای ۱۴۰۲، حدود ۲۹.۷% محاسبه می‌گردد که با توجه به تورم ۵۱.۳% دوره مشابه ۱۴۰۱، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

از ابتدای ۱۴۰۲ تا به امروز تورم کالای بادوام ۱۲.۹%، کالای بی دوام ۲۳% و کالای کم دوام ۳۵% رشد قیمت داشته است.

شاخص خدمات و شاخص اجاره بها، هر دو به میزان ۳۸% تورم داشته‌اند که بیشترین افزایش قیمت تجمعی را از ابتدای ۱۴۰۲ گزارش می‌کند.
 

کد خبر 37641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =