خروج سنگین نقدینگی از بازار سرمایه، از ترس جنگ نیست!

کارشناس بازار سرمایه گفت: در این مدت شاهد خروج اکثریت سهامداران حقیقی از بازار سرمایه بوده‌ایم که علت اصلی آن هم، سیاست‌گذاری‌های نادرستی مثل قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ خوراک و... بوده که باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سوددهی شرکت‌ها و بالا ماندن نسبت P/E بازار سرمایه شده است.

هادی نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص تاثیر درخواست تعریف خط اعتباری یا واریز ۵۰ همتی برای حمایت از بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد این درخواست به نوعی نوش دارو بعد از مرگ سهراب است؛ چرا که در این مدت شاهد خروج اکثریت سهامداران حقیقی از بازار سرمایه بوده‌ایم که علت اصلی آن هم، سیاست‌گذاری‌های نادرستی مثل قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ خوراک و... بوده که باعث افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سوددهی شرکت‌ها و بالا ماندن نسبت P/E بازار سرمایه شده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: انتشار اوراق طی این مدت هم تیر آخر بر پیکره نحیف بازار سرمایه بوده که منجر به رکود بازار و افت سنگین ارزش معاملات شده است. این اتفاقات، خارج از سایه ریسک تنش‌های سیاسی بر سر کشورمان بوده است. اگرچه با ترور اسماعیل هنیه، سایه جنگ هم بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند اما این اتفاق را نمی‌توان علت خروج سنگین نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه در چند ماه اخیر دانست.

نصیری ادامه داد؛ شاید اگر تعریف خط اعتباری یا تزریق ۵۰ همت نقدینگی به بازار سرمایه، چند هفته قبل اتفاق می‌افتاد، حتی تنش‌های سیاسی نیز نمی‌توانست بازار سرمایه را تا این حد منفی کند و با توجه به رسیدن بازار به کف ارزش دلاری، می‌توانستیم روزهای بهتری را در بورس تهران شاهد باشیم.

او خاطرنشان کرد: البته که هنوز پاسخی به این درخواست سازمان بورس داده نشده، اما می‌توان امیدوار بود در صورت اجابت این درخواست و ورود نقدینگی به بازار سرمایه، معاملات شور بیشتری داشته باشد و بخشی از ضرر و زیان چند هفته اخیر فعالان بازار سرمایه جبران شود.

کد خبر 38139

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =