احتمال افزایش سود پالایشی‌ها با تخفیف بیشتر نرخ خوراک

احتمال اعمال تخفیف بیشتر برای نرخ خوراک صنایع پالایشی وجود دارد که در این صورت، سود شرکت‌ها افزاتیش یافته و خبر خوبی برای سهامداران این صنایع خواهد بود.

به گزارش بیدار بورس، صنعت پالایشی به دنبال دریافت تخفیف بیشتر در نرخ خوراک این صنعت است تا بتواند سود خود را بدون افزایش خوراک صنایع‌ پایین‌دستی افزایش دهد که در این صورت سهام این شرکت‌ها نیز می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند.

علیزاده یکی از اعضای شورای عالی بورس اخیرا گفته است که باید تلاش‌هایی درخصوص دریافت تخفیف بیشتر در نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی‌ها انجام شود و در صورتی که این اقدام انجام شود با توجه به اینکه هنوز نرخ خوراک و فرآورده‌ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش اعلام نشده، سود این شرکت‌ها می‌تواند بیش از پیش هم باشد، زیرا نرخ‌های فروش نفت خام در سه ماهه پایانی سال نسبت به ۹ ماهه ابتدایی رشد قابل توجهی داشته است.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت نیز در این باره گفته که با توجه به اینکه نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را دولت تعیین می‌کند و همچنین پس از فرآیند تولید، تعیین‌کننده قیمت فروش فرآورده‌ها نیز دولت است، صنعت پالایشگاهی نمی‌تواند به عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش چندانی در تعیین قیمت‌ها داشته باشد.

شرکت‌های پالایشی هزینه‌هایی دارند که نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده و در همین راستا باید درآمد آن‌ها نیز افزایش یابد، اما موضوع این است که نه مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت قیمت خصوصی دارد و نه فرآورده‌ تولیدشده توسط آن‌ها؛ بنابراین این صنایع باید با ایجاد تعادلی بین دو طرف، درآمد خود را افزایش دهند.

صنایع پایین‌دستی پالایشگاه‌ها مواردی چون سوخت هواپیما، خودرو، بنزین و سایر این مواد است که دولت یا باید آن‌ها را افزایش دهد یا باید روی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها تخفیفاتی در نظر بگیرد که به گفته عاشوری ترجیح بر این است که نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که همان نفت خام و میعانات گازی است، با تخفیف همراه شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر میزان تخفیفی که به خوراک پالایشگاه‌ها داده می‌شود پنج درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس و تقاضای صنعت پالایش این است که میزان این تخفیف حداقل به هشت تا ۱۰ درصد افزایش یابد.

در این صورت با توجه به این که پالایشگاه‌ها سال مالی خود را بر اساس نرخ‌های اعلامی تا آذرماه سال گذشته بسته‌اند، سود این صنایع افزایش پیدا می‌کند که این امر می‌تواند شرایط مثبتی را در بازار سرمایه برای سهام این صنایع ایجاد کند.

از سوی دیگر، احتمال افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های صادراتی این صنایع در صورت حل شدن مشکلات منطقه‌ای و برجامی نیز می‌تواند درآمدزایی صنایع پالایشی را افزایش دهد که به این ترتیب با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد که سهام این صنایع اکنون در وضعیت خوبی قرار گرفته‌اند.

کد خبر 3815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =