آیا تغییر ناخدا، کشتی به گل نشسته بورس را به ساحل می‌رساند

سهیلا نقی‌پور گفت: تغییر رئیس سازمان بورس شاید بیشتر جنبه روانی داشته باشد و باید برای تغییر اساسی در شرایط بازار بورس منتظر حل مشکلات اصلی و بنیادی باشیم.

سهیلا نقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: دیروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار که چند هفته گذشته پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به همتی وزیر اقتصاد دولت چهارم به صورت شفاهی استعفای خود را به وزیر اقتصاد اعلام کرده بود، با ارسال نامه به طور رسمی از سمت خود استعفا داد. حال سوالی که برای اهالی بازار سرمایه پیش آمده این است که این استعفا در رأس مدیریت سازمان بورس چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

کارشناس بازار سرمایه افزود: اصولاً استعفای یک مدیر به ویژه در سطوح بالای مدیریتی می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای برای یک مجموعه و اهالی آن داشته باشد، زیرا استعفای مدیران می‌تواند فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت در سازمان باشد و به سازمان کمک کند تا در جهت اهداف جدید حرکت کند. استعفای رئیس سازمان بورس هم به عنوان یکی از نهادهای کلیدی در نظارت و تنظیم بازار سرمایه، می‌تواند یک اتفاق مهم و تاثیرگذار برای بازار سرمایه کشور باشد.

او ادامه داد: معمولا در پی استعفای یک مقام  ارشد، بازار با نوساناتی همراه می‌شود. این نوسانات می‌تواند به صورت افزایش یا کاهش شاخص‌ها باشد و به عوامل روانی و عدم قطعیت در مورد آینده بازار مرتبط است. در طی معاملات دیروز هم شاهد بودیم بعد از انتشار رسمی خبر استعفای آقای عشقی بازار با منفی‌هایی روبرو شد که به نظر فعالان بازار منتظر مشخص شدن فرد جایگزین ریاست بورس بودند، زیرا هر رئیس جدید ممکن است رویکرد متفاوتی نسبت به سیاست‌های بازار سرمایه داشته باشد و این تغییر سیاست‌ها، می‌تواند بر جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاران، میزان نقدینگی و در نهایت بر قیمت سهام تاثیرگذار باشد.

نقی‌پور تصریح کرد: البته در طی یک سال و نیم گذشته آنقدر اتفاقات منفی گوناگونی برای بازار سرمایه رخ داده و انتقادهایی بر عملکرد سازمان بورس مطرح شده که شاید این استعفا بتواند آسیبی که به اعتماد سرمایه‌گذاران وارد شده و باعث خروج سرمایه شده را تا حدودی جبران کند.‌ در این بین واکنش دولت به استعفای آقای عشقی و انتخاب فرد جایگزین هم می‌تواند سیگنال‌های مهمی برای بازار سرمایه باشد؛ انتخاب فردی با تجربه و توانمند برای این سمت می‌تواند به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران کمک شایانی کند.‌ همچنین پس از این استعفا نوع شخصیت و تجربه و تخصص و روابط فرد جایگزین با سایر نهادهای اقتصادی هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر آینده بازار داشته باشد.

او اضافه کرد: در کل باید اینگونه گفت که هر چند استعفای رئیس سازمان بورس یک رویداد مهم است، اما باید توجه داشت که سازمان بورس در کل یک نهاد نظارتی است و نه تصمیم گیرنده در موارد کلان اقتصادی.‌ مشکلاتی که در این مدت برای بورس پیش آمده، اکثراً به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه دولت قبل بوده که آثار منفی زیادی بر جای گذاشته و نه تصمیمات رئیس سازمان بورس.‌ در مجموع مشکلات اصلی و بنیادی که حال بورس را خراب کرده همچنان پابرجا هستند و تغییر رئیس سازمان بورس شاید بیشتر جنبه روانی داشته باشد و باید برای تغییر اساسی در شرایط بازار بورس منتظر حل مشکلات اصلی و بنیادی باشیم.

کد خبر 38264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =