آیا میل به فروش بیشتر میشود؟

شاخص کل سوم خرداد به ۱میلیون و ۹۵هزار واحد رسید و طی هفته اخیر در مجموع بازدهی مثبت یا منفی خاصی نداشت و در سطح یک میلیون و ۱۵۱هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل طی ماه‌های اخیر تمایل به نزول داشته اما توانسته محدوده فعلی را برای خود تا حد زیادی حفظ کند؛ ازاین زاویه شرکت‌هایی که وزن بالایی در شاخص کل دارند، عملا بازده منفی محدودی داشته‌اند و نمادهای غیر شاخصی در مسیر نزول گام برداشته‌اند.

وضعیت بهتر شاخص کل از هم‌وزن

شاخص هم‌وزن که ۳۸۳هزار واحد را به عنوان یک حمایت به نمایش گذاشته بود روز چهارشنبه آن را از دست داد و به ۳۸۰هزار واحد رسید. با توجه به اینکه همچنان نزدیک به ۲۵۰ نماد با حدود ۳.۵ همت صف فروش در بازار دیده می‌شود و عموم شرکت‌های بزرگ بازار در تعادل هستند، می‌توان گفت که شاخص کل همچنان وضعیت بهتری از هم‌وزن دارد و شاخص هم‌وزن فعلا در مسیر نزول خواهد بود اما شاخص کل احتمالا به یک تعادل پایدار بسیار نزدیک است.

ورود ۱۰۷ میلیارد تومان پول حقیقی در یک روز

در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات ۲۱.۱ همت و به طور میانگین در هر روز ۴.۲ همت بود با این وجود ۳روز میانی هفته بالاترین ارزش معاملات ثبت گردیده و روز چهارشنبه ارزش معاملات کمتر از میانگین بود. ضمنا در این هفته حدود هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. تنها یک روز ورود پول حقیقی به میزان ۱۰۷میلیارد تومان ثبت شد اما چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بودیم.

میل به فروش بیشتر می‌شود

هرچند در ماه‌ها و هفته‌های اخیر بازار شدیدا منفی بوده اما می‌توان گفت نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و مهلت تمدید شده توافق ایران و آژانس، سرمایه‌گذاران را ریسک‌گریزتر می‌کند. به عبارتی بعید است که سرمایه‌های پارک شده بیرون از بازار، در آستانه ابهام‌زدایی از دو مولفه سیاسی و اثرگذار در بلند مدت، تصمیم به ورود سنگین به بازار بگیرند و از طرفی این سیاست پرهیز از حضور در زمان‌های پرچالش سیاسی- اقتصادی، میل به فروش را در بورس افزایش می‌دهد.

سایه انتخابات بر بورس

سیاست نامزدهای نزدیک به جناح انقلاب، تزریق منابع مستقیم و غیرمستقیم به بخش‌های مختلف اقتصاد است. این تزریق از طریق یارانه مستقیم، افزایش بودجه‌ عمرانی و قیمت‌های دستوری نهاده‌های ساخت و ساز در جهت رسیدن به هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی و نظایر آن است ضمن اینکه آنها نرخ بهره بانکی را با نرخ رشد اقتصادی تنظیم خواهند کرد و این سیاست به معنای کاهش نرخ بهره در فضایی است که نقدینگی به بخش‌های مختلف جامعه تزریق می‌شود. هرچند که آنها هدف ازاین کار را رشد اقتصادی می‌دانند اما تورم را هم نزولی ترسیم می‌کنند که البته شانس تجمیع این اهداف در کنار هم، اندک است. به عبارتی ما بعید می‌دانیم که ضمن تزریق منابع به بازارها و کاهش نرخ سود بانکی، تورم نیز کاهش یابد این مساله می‌تواند سیاست صبر در بازارها را از میان بردارد و حالا دولت بعد باید بتواند منابع در حال حرکت به سمت محیط سرمایه‌گذاری جدید را به سمت طرح‌های مختلف هدایت کند که در صورت توفیق یا عدم توفیق، تاثیر بااهمیت آن را بر نرخ رشد اقتصادی و تورم خواهیم دید. سیاست کاهش نرخ بهره نیز از جمله موارد بسیار مهم است که باید دید با چه شیبی و تا چه حدی انجام می‌شود. تیم اقتصادی جناح انقلاب، تقریبا در فضای مجازی ظهور کرده و دیدگاه آن نیز تا حد زیادی شفاف شده است. از طرفی ذهنیت آقای همتی نیز مشخص است لذا با عبور از انتخابات، می‌توان گفت که بسیاری از صاحبان سرمایه می‌توانند تصمیم‌های کلان و بلند مدت خود را نهایی و اجرایی کنند لذا طبیعی است که ما در دو هفته بسیار مهم پیش رو، شاهد تقویت سیاست صبر از سوی سرمایه‌گذاران در تمامی بازارها باشیم.

مجامع در راه است

با عبور از روزهای نخست تیرماه، در حالی که تا حد زیادی فضای سیاسی شفاف شده، گزارش‌های خردادماه از راه می‌رسند. باید توجه داشته باشیم که مجامع شرکت‌های بزرگ و گزارش‌های فصل بهار، همراه با عرضه کالاهای جدید در بورس کالا و دریافت افزایش نرخ‌ها، بر نگاه تحلیلگران اثر بااهمیت خواهد داشت.

افزایش نرخ‌های جذاب

طی روزهای اخیر چندین نماد دارویی افزایش نرخ بااهمیت گرفته‌اند. شوینده‌ها به اتفاق گزارش افزایش نرخ خود را بر روی کدال گذاشتند. تایر و سیمان وارد بورس کالا شدند و ازین دست رویدادهای بااهمیت کم نبوده است. لذا ما در تیرماه سطح شفافیت اقتصادی و سیاسی بالاتری خواهیم داشت که می‌توانیم بر آن اساس، چشم انداز آتی خود را ترسیم کنیم. نرخ بهره و نسبت p.e forward برای تحلیلگران تا حد زیادی شفاف خواهد شد و این مساله‌ای است که به بازار روند می‌دهد.

کد خبر 4022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =