نگران آینده ایران و گروه اقتصادی دولت جدید هستم

رئیس اسبق بانک مرکزی بیان کرد: در ده سال اخیر، رشد سرمایه گذرای منفی بود و باید حداقل ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی افزایش می یافت اما نشد. بسیار نگرانم. نسبت به گروه اقتصادی آینده هم نگرانم.

به گزارش بیداربورس،  عبدالناصر همتی در تازه ترین رویداد در جلسه با اعضای ستاد انتخاباتی با بیان ناگفته‌هایی از رقابت‌های انتخاباتی و نامزدی، اعلام کرد: کل ورود و خروج به انتخابات یک ماه نشد. یعنی ۲۱ روز مانده بود به شروع رای گیری، ستاد تشکیل دادم.

سه موضوعی که هرگز فراموش نخواهد شد!

سه موضوع را هرگز یادم نمی‌رود. یکی محبت جوانان، زنان و عزیزان دیگر که بدون امکانات لازم فیزیکی و مالی، کمپین را راه اندازی کردند. دوم جفایی که دولت کرد و حتی یک نفر به حمایت برنخواست درحالیکه چوب دولت را در انتخابات خوردم. در واقع قربانی عملکرد ضعیف برخی دیگر شدم.

در مناظرات با قدرت از آن‌ها دفاع کردم. چون وظیفه می‌دانستم و دو سال و نیم در این دولت کار کرده بودم اما یک ماه پیش از مسئولیت عزل کردند. چون براساس نظر آن‌ها تصمیم نگرفته بودم. هیچ وقت یادم نمی‌آید دولتی بخواهد با یک عضو که انقدر خدمت کرده اینطور رفتار کند.

به گفته یکی از بزرگان، دولت باید خیلی قدر مرا بداند. مخصوصا از زمان ایجاد نوسانات و التهابات بازار. البته به خاطر کشور و خواست بزرگان و رئیس جمهور، مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفتم و به وظیفه‌ ملی عمل کردم  ولی انتظار جفا را نداشتم.

سوم، بزرگان اصلاح طلب. به همراه خانواده و مجموعه‌ای از جوانان ورود و احساس تنهایی نکردم اما انتظار داشتم بزرگان در این باره تصمیم بگیرند. کاری نداشت اینکه فقط اطلاعیه بدهند و غیرمستقیم حرف بزنند. همه می توانستند چنین اطلاعیه‌ای بدهند. گله‌مند نیستم درحالی که تنها به صحنه آمده بودم اما متاسفانه امروز فردا کردند و چانه زدند که ببینیم فردا پس فردا چه می‌شود که در نهایت هم اتفاقی نیفتاد. تاریخ و کشور در آینده قضاوت خواهد کرد.

نگرانی از آینده ایران و گروه اقتصادی دولت جدید

به عنوان مسئول بانک مرکزی، شرایط اقتصادی را درک کردم. می‌دانستم و هنوز هم معتقدم شرایط اقتصادی بسیار سخت است و اگر تدبیر جدی نشود، ممکن است برای اصلاحات اقتصادی دیر شود. ایران شرایط خاصی و کسری بودجه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد و به شدت تحت تحریم بوده و نمی تواند نفت را به طور کامل صادر و درآمدها جابجا کند.  

انتظار داشتیم در این چهار ماه فلان قدر مبلغ درامد ارزی و ریالی داشته باشیم ولی اتفاق نیفتاد. آیا می‌خواهیم تا اخر سال همینطوری برویم؟ هنوز نتوانستیم حتی مبلغ قابل توجه اوراق و سهام بفروشیم. هنوز دارند برای پرداخت هزینه جاری از بانک مرکزی تنخواه می‌گیرند.

در ده سال اخیر، رشد سرمایه گذرای منفی بود و باید حداقل ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی افزایش می یافت اما نشد. بسیار نگرانم. نسبت به گروه اقتصادی آینده هم نگرانم.

۴۰ سال مدیر ارشدم اما چرا رای نیاوردم؟

دائم می گویند چرا نامزد شدی؟ مگر بقیه کی هستند؟ بعضی دوستان اصلاح طلب فکر می‌کنند شهروند درجه دو هستیم و آنها درجه یک. متاسفم ولی دلیلی نمی‌شود بگوییم کمتر از انها هستم. چرا فکر می‌کنید درجه دوم هستم؟ ۴۰ سال است که مدیر ارشد کشورم. حالا که امدیم باید به هزار نفر جواب پس می‌دادیم؟

ایده و برنامه برای اداره کشور داشتم. چرا از من انتقاد می‌کنید؟ من که عملکرد و قدرت تصمیم گیری همه را دیده ام و همه رو می‌شناسم، چرا فکر می کنید نامزدی فقط، حق عده‌ای خاص است و بقیه چنین حقی ندارند؟

عده‌ای که رای ندادند باعث شدند نامزد دیگر پیروز شود. چند بار گفتم رقیبم قهر با صندوق است و همان شد. اگر آن رقیب به صحنه می‌آمد برنده بودم. ۱۵ میلیون نفر حداقل به دلایلی رای ندادند اگر رای می دادند نتیجه عوض می‌شد. طبیعی است رقبا، رای سازمان یافته داشتند و چهار سال پیش هم همان رای را گرفته بودند. دائم می‌گویند همتی شکست خورد. من چرا شکست خوردم؟ آن کسانی که می‌توانستند به من رای بدهند، رای ندادند.

وعده به ۲.۵ میلیون رای دهنده

اینگونه نیست که ۲.۵ میلیون رای گرفتم و الان بگویم خداحافظ. حتما مسائل را پیگیری می کنم. برای کشور و ایران دلم می‌سوزد. ۴۰ سال به کشور خدمت کرده ام. جمهوری اسلامی این همه شهید داده و وظیفه داریم در کنار مردم کمک کنیم. تفاوت نگاه با دولت جدید دلیل نمی‌شود کنار بنشینم. حتما پرسشگر خواهم بود و نقد خواهم کرد و نظرات را هم بیان خواهم کرد.

خارج از جمهوری اسلامی نبوده و در درون جمهوری اسلامی هستم و اصلاحات لازم را در درون نظام انجام می‌دهم تا مردم به ارامش و رفاه برسند. خکومت‌ها باید رفاه، آرامش و زندگی مردم را تامین کنند.

کد خبر 4650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =