مسئولان دولتی، موجب ریزش بازار شدند!

یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است که بازار سرمایه نسبت به اتفاقات بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد و ریزش‌های اخیر هم واکنش نسبت به اظهارات مقامات دولت جدید بوده اما این ریزش‌ها زودگذر است و بازار به روند صعودی قبل خود بازخواهد گشت.

حسین غیاثی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس، صحبت‌ها و اظهارات مقامات دولت جدید را دلیل نوسان‌های اخیر بازارسرمایه دانست و گفت: مقامات دولت جدید سعی در ارائه برنامه‌ها و اهداف خود به بهترین نحو را دارند که این اظهارات ممکن است برای عموم جامعه مثبت باشد اما از لحاظ کارشناسی صحیح نبوده و عواقب منفی خواهد داشت.  

او معتقد است که بازار سرمایه نسبت به اتفاقات بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد و ریزش‌های اخیر هم واکنش نسبت به اظهارات بوده اما این ریزش‌ها زودگذر است و بازار به روند صعودی قبل خود بازخواهد گشت.

آزادسازی سهام عدالت تاثیر منفی بر بازار سرمایه نخواهد داشت 

غیاثی در رابطه با شایعه آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازارسرمایه گفت: هنگامی که عرضه در بازار زیاد باشد در نهایت مانند سال قبل با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد.  

وی ادامه داد: سال گذشته که سهام عدالت آزاد شد بازار شرایط خوبی داشت و قیمت سهم‌ها بالا بود و یکسری از کارگزاری‌ها با توجه به این شرایط بازار به صورت بلوکی خرید و در بازار به صورت خرد عرضه می‌کردند اما اخیرا سهام عدالت از قیمت بالایی برخوردار نیست و اگر هم بخش سوم آن آزاد شود تاثیر منفی بر بازار نخواهد داشت اما به هر حال بهتر است که این آزاد سازی سازمان‌دهی شده باشد.  

به گفته این کارشناس ‌بازارسرمایه سهمی که واقعا ارزنده باشد با کاهش قیمت مواجه نخواهد شد بلکه فقط از لحاظ زمانی در جا خواهد زد.  

او با ذکر اینکه پیش‌بینی نرخ دلار سخت است، گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، کسری بودجه، ذخیره ارزی کم و عدم وصول مطالبات ارزی از سایر کشورها دلار کاهش خاصی نخواهد داشت ولی در صورت حصول توافق به صورت روانی کاهشی خواهد بود.  

غیاثی همچنین اظهار کرد: با فرض شرایط کنونی و تورم ۳۰ درصدی دلار سالیانه ۹ الی ۱۰ هزار تومان رشد پیوسته خواهد داشت.

انتظار بازار دوسال پیش را نداشته باشید 

وی در پیش‌بینی آینده بازار سرمایه بیان کرد: در صورت ثابت ماندن شرایط کنونی در میان مدت قیمت‌های بازار سرمایه می‌توانند صعودی باشند اما از ریسک قیمت‌های جهانی که بازیگرانش کشورهای توسعه‌ یافته‌ای مانند چین هستند نمی‌شود غافل شد و پیش‌بینی عملکرد آن‌ها مشکل است.  

این کارشناس بورسی در ادامه گفت: بازار می‌تواند روندی رو به رشد به صورت پیوسته داشته باشد اما نباید انتظار بازاری مانند دوسال گذشته را داشته باشیم.

سهم‌های پرپتانسیل بازار 

او در رابطه با سهم‌هایی با بازدهی مناسب در میان مدت گفت: در گروه فلزات سهم‌هایی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن و در صنعت قند و شکر سهم‌های قند بیستون و قشهد و در صنعت پالایشی سهم‌های پالایش‌نفت تبریز و شبندر را می‌توان از سهم‌های پرپتانسیل دانست.  

غیاثی همچنین گفت: سهام‌هایی که دارای ارز ۴۲۰۰ هستند سودآوری خوبی خواهند داشت مانند سپیدماکیان که پتانسیل شرکت و وضعیت سودآوری خوبی دارد اما صنایع دارویی زیاد جذاب نیستند.  

وی سرمایه‌گذاری تاپیکو و غدیر و همچنین سهم‌های غکوروش، کاما، حکشتی و گشان را نیز از سهم‌هایی با بازدهی خوب دانست.

کد خبر 7205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =