دولت جدید نرخ سود بانکی را تغییر نخواهد داد

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اعلام عدم کارایی افزایش نرخ سود بانکی، پیش بینی کرد دولت جدید این متغیر مهم را تغییر نخواهد داد.

به گزارش بیداربورس، عباس آرگون با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت رئیسی، قصدی برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد، گفت: به طور سنتی معمولاً دولت‌ها برای کنترل تورم نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهند اما این سیاست دیگر جوابگو نیست و در بلند مدت کارایی ندارد.

وی افزود: نرخ سودی که بانک‌ها باید به مشتریان بپردازند نوعی خلق نقدینگی است که باعث افزایش تورم می شود و هزینه بسیار زیادی برای بانک‌ها ایجاد می کند. بنابراین بعید است اجرایی شود. بانک مرکزی نیز اعلام کرده در حال حاضر لزومی برای افزایش نرخ بهره نمی‌بیند.

این کارشناس ادامه داد: افزایش نرخ سود بانکی، رکود تورمی را تشدید خواهد کرد. در چنین شرایطی هزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی افزایش خواهد یافت و با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش روبرو خواهند شد و سطح تولید کاهش و تورم افزایش می‌ یابد.

آرگون گفت: تا وقتی رونق اقتصادی وجود نداشته باشد، کنترل تورم امکان‌پذیر نیست. از طریق رونق تولید و تامین سرمایه در گردش است که می‌توان نرخ تورم و نقدینگی را به صورت پایدار کنترل کرد. درحالی که افزایش نرخ سود بانکی در تضاد آشکار با چنین هدفی است.

کد خبر 8122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =