۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

نگاهی به سهامی که در تابستان خوش درخشیدند

شاخص کل بیش از ۵۰درصد اصلاح اخیر را جبران کرد
نگاهی به سهامی که در تابستان خوش درخشیدند

شاخص کل ابتدای مهرماه در محدوده یک‌میلیون و ۳۸۶هزار واحد یک کف جدید ساخت و با شیب ملایمی در حال صعود است به شکلی که در پایان هفته اخیر به یک‌میلیون و ۴۸۸هزار واحد رسید و بیش از ۵۰درصد اصلاح اخیر را جبران کرد البته نگاهی به پرتفوی متنوع سرمایه‌گذاران بورسی، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش بیداربورس، پرتفوی فعالان بازار سرمایه در این هفته‌ها بیشتر شبیه به شاخص هم‌وزن بوده به شکلی که مشاهده می‌کنیم شاخص هم‌وزن در ابتدای مهرماه در محدوده ۴۱۵هزار واحد یک کف جدید می‌سازد اما توان رشد نداشته و هم‌اکنون ۴۲۷هزار واحد است. همین رشد اخیر نیز تا حد زیادی مدیون افزایش قیمت سهام شرکت‌های گروه شیمیایی و هلدینگ‌های مربوطه است. به عبارتی تعداد نمادهایی که در دو هفته اول مهرماه رشد کرده‌اند، بسیار محدود بوده اما چون مثبت‌ها در درصد کامل صورت گرفته، شاخص هم‌وزن هم اندکی صعود را به نمایش گذاشته است.

نرخ دلار نیما ۳۰۰۰تومان بالاتر از آخرین نرخ خردادماه

گزارش‌های ماهانه به پایان رسید و تصویر نسبی ازآنچه قرار است به بازار مخابره شود به دست فعالان بازار رسید. درآمدها روند صعودی داشت و حاشیه سود نیز افزایشی خواهد بود. انتظار تحلیلی ما این است که درآمد طی تابستان با شتاب بیشتری نسبت به بهار افزایش‌یافته باشد و این مسئله، نمودار حاشیه سود بازار را باز هم بالاتر ببرد.

در تابستان قیمت‌های جهانی وضعیت خوبی داشته، در بورس کالا شاهد رقابت بوده‌ایم و دلار نیمایی از میانگین ۲۱.۵۰۰تومان به بالای ۲۳.۰۰۰تومان افزایش‌یافته است ضمناً در بسیاری شرکت‌ها سود تسعیر ارز خواهیم داشت، به این دلیل که نرخ دلار نیما هم‌اکنون ۳۰۰۰تومان بالاتر از آخرین نرخ خردادماه است. بر این اساس در عموم صنایع EPS محور شاهد تحرکات صعودی خواهیم بود. برخی صنایع در تابستان خوش درخشیدند که کمتر مورد تحلیل واقع شده‌اند. در صنعت قند و شکر شاهد یک حرکت بااهمیت در سطح درآمد هستیم ضمناً با افزایش قیمت جهانی شکر و رشد قیمت چغندر تضمینی، می‌توان گفت که رشد نرخ فروش همچنان تداوم دارد.

رشد ۵۰% درآمد فصلی

 قشیر، خدیزل، قصفها، خپارس، خزامیا، دلر، کاسپین، قزوین، بترانس، شوینده‌ها، خکاوه، دارو، شیراز،  کیمیا، خکار، کپرور، شپترو، دتوزیع، هجرت، سیمرغ، نمادهایی بودند که حداقل ۵۰درصد بیشتر از بهار درآمد کسب کرده بودند.

درآمد دوبرابری نسبت به تابستان قبلی

در میان نمادهایی که نسبت به تابستان سال قبل جهش درآمد داشتند نیز قشیر، قشهد، خکاوه، کیمیا، خپارس، شپترو، خراسان، سپاها، کفپارس، دلر، غبشهر، زنگان، قصفها، شخارک، قزوین، شیراز، کچاد، دارو، خدیزل، شدوص، بوعلی، مبین، شاراک، زماهان، شسپا،  سیمرغ، کاسپین، فولاد، فملی، سپیدار، ددام، شپدیس، دتوزیع، زاگرس، بهپاک، شغدیر، دکپسول، کپرور، سبزوا، ساروم، شجم، شبهرن، شبصیر، هجرت، ذوب حداقل دوبرابر تابستان قبلی درآمد داشتند که این مسئله بر EPS TTM اثر بااهمیت دارد.

رشد دوبرابری سود نسبت به بهار

اگر سراغ سود برویم برخی شرکت‌ها در تابستان نسبت به بهار حرکت صعودی بااهمیت خواهند داشت. کاسپین، خدیزل، خزامیا، شپترو، قصفها، دلر، پخش، دارو، شیراز، ختور، لبوتان، قزوین، حریل، ارفع، کساوه می‌توانند حداقل دو برابر بهار سود ساخته باشند و یا زیان را به سود تبدیل کرده باشند.

بهبود بااهمیت p.e ttm

برخی نمادها به شکل بااهمیتی p.e ttm خود را بهبود می‌بخشند. حسیر، شپترو، غمارگ، کفپارس، قصفها، غبشهر، شصدف، خمهر، دتوزیع، دلر، کپرور، کاسپین، قشهد، شیراز، شدوص، هجرت، خدیزل، سیمرغ، سشرق، لبوتان، سپاها، ستران، کرماشا، کیمیا، ذوب،  شاراک، سپید، شبصیر، شسپا، فملی، کچاد، های‌وب، قهکمت، شغدیر، غدیس، بوعلی و کحافظ از جمله نمادهایی هستند که P.e ttm آن‌ها به شکل مناسبی تقویت می‌شود.

کمترین p.e ttm بازار

اما سراغ کمترین p.e ttm با آمدن گزارش تابستان اگر برویم، در صدر جدول خاور است که سود آن عملیاتی نیست. فسپا، کچاد، فخوز، فولاد، شفن، ارفع، شرانل، هرمز، فملی، کپرور، شاراک، ساروم، نوری، های وب، شبصیر، فاسمین، کیمیا، حتاید، شسپا، جم، شغدیر، خکار، فایرا، حسینا، سمازن، شیران، جم پیلن، کاوه، ساوه، فباهنر، دتماد، دلر، پیزد، سیمرغ، سرود، لابسا، شگویا، زاگرس، کنور، رتاپ، سپید، دفرا، دابور، غدیس، فروس، #رازی از جمله نمادهایی هستند که از کمترین p.e بازار تا محدوده P.e ttm ۱۰ قرار می‌گیرند ضمن اینکه در دو فصل بعدی هم روند سودآوری آن‌ها صعود می‌ماند.

نگاه‌ها به نرخ بهره و حجم فروش اوراق توسط دولت

در سطح بازار اما، متغیرهای اساسی موردتوجه تغییر خاصی نداشته‌اند. همچنان نگاه‌ها به نرخ بهره و حجم فروش اوراق توسط دولت در هفته‌های اخیر است. بازار جهانی توسط فعالان بورس رصد می‌شود که با رسیدن قیمت نفت برنت به مرز ۸۳دلار، حالا بیشتر از قبل متوجه بحران انرژی در جهان و افزایش قیمت‌ها هستند. ایران در حضور روس‌ها پالس‌های مثبتی از بازگشت به برجام می‌دهد اما در عمل، خبری از مذاکرات و بازگشت به میز مذاکره نیست بااین‌حال همچنان باور داریم که ایران به میز مذاکره بازمی‌گردد اما به نتیجه‌ای در مذاکره نمی‌رسد. باید توجه کرد که آمریکا احتمالاً از آذر و دی‌ماه به بعد سیاست‌های خود در قبال ایران را سخت‌گیرانه خواهد کرد و پنجره مذاکره رو به بسته شدن است.

از بازار جهانی چه خبر؟

در کامودیتی‌ها، اوره ۷۳۰دلاری شد که اعجاب‌انگیز است. قیمت گاز در محدوده ۲۱سنت باقی ماند و متانول هم روی ۴۲۰دلار CFR چین معامله می‌شود. بیلت فولاد در CIS بدون تغییر همچنان ۵۹۵دلار است و اسلب ۶۶۰دلار معامله می‌شود. ورق گرم نیز در مرز ۸۰۰دلار دیده می‌شود. کرک اسپرد پالایشگاه‌ها تحت تأثیر افزایش قیمت سوخت، رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند و سایر محصولات پتروشیمی نیز باثبات هستند. PVC و PP با مشکلاتی در تولید مواجه هستند که می‌تواند به نفع رشد قیمت‌ها باشد.

کد خبر 8211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =