معرفی استراتژی خرید سهام براساس شاخص صنایع

شاخص صنایع وزنی است لذا در یک صنعت ممکن است بزرگان گروه رشد یا افت کنند و شاخص آنها را با خود همراه سازند اما هدف از ارائه مطلب این است که بر اساس استراتژی بتوان گزینه مطلوب یافت. برجام، نرخ ارز، بازارهای جهانی، تورم در داخل و متغیرهای دیگر در میزان مطلوبیت صنایع و انتخاب نهایی ما اثر مستقیم دارند. احتمالات مختلفی می‌توان برای تحقق برجام، هدف نهایی نرخ ارز، نوسانات کامودیتی‌ها و روند تورم در نظر گرفت که این باعث می‌شود ما تصمیم بگیریم چه ترکیبی از سهام را در پرتفو بچینیم.

اصلاح ۶۵ درصدی شاخص صنعت زراعت

در خصوص صنایع مختلف، شاخص صنعت زراعت در خرداد در کانال ۱۶۰هزار واحدی بود، شهریور به ۲۸۰هزار واحد رسید و هم‌اکنون ۲۰۷هزار واحد است که نشان می‌دهد حدود ۶۵درصد رشد اخیر را از دست داده است.

اصلاح زغالسنگ، کانی های فلزی و نفتی ها

زغالسنگ از ۳۱هزار به ۵۰هزار رسید و هم‌اکنون ۳۸هزار واحد است. کانی‌های فلزی از ۳۳۰هزار واحد آغاز کرد و به ۵۶۰هزار واحد رسید و هم‌اکنون ۴۷۰هزار واحد است. شاخص نفتی‌ها از حدود ۳میلیون واحد کار خود را آغاز کرد و به ۵.۳میلیون واحد رسید و هم‌اکنون نیز ۴.۸۷میلیون واحد است.

تنها صنعتی که هیچ رشدی نکرد

در لیزینگی‌ها، شاخص صنعت نتوانست رشد کند، در خرداد ۱۳۵۰۰واحد بود و هم‌اکنون ۱۱۰۰۰واحد است. لیزینگ تنها صنعتی است که طی این مدت هیچ رشدی نکرد و همچنان بر مدار اصلاح و نزول باقی ماند.

سیمان، کانی‌های غیرفلزی و بانک‌ها کف قبلی خود را از دست دادند

#سیمانی‌ها از ۹۵۰۰ به ۱۲۰۰۰رسیدند و هم‌اکنون با از دست دادن کف قبلی ۸۷۰۰واحد هستند. کانی غیر فلزی از ۳۸۵۰۰واحد کار را آغاز به ۴۹۰۰۰واحد رسید و هم‌اکنون ۳۷۰۰۰واحد است.بانک‌ها از ۶۶۰۰واحد به ۸۲۰۰واحد رسیدند اما با از دست دادن کف قبلی هم‌اکنون ۶۳۵۰واحدی هستند.

دارو و شیمیایی بالاتر از شاخص خرداد

#دارو از ۹۵هزار واحد به ۱۴۰هزار واحد رسید و مجددا ۱۱۴هزار واحد است. شیمیایی‌ها از ۶۶هزار واحد به ۱۱۸هزار واحد رسیدند و هم‌اکنون ۱۱۰هزار واحد هستند. کاشی سرامیک که از ۴۱هزار واحد به ۵۲هزارواحد رسیده بود مجددا به ۴۱هزار واحد بازگشته است.

حرکت انبوه‌سازی، رایانه و بیمه‌ای ها بر مدار نزول

#انبوه_سازی از ۸۸۰۰ به ۱۰۷۰۰رسید و هم‌اکنون ۷۸۰۰واحد است که نشان می‌دهد کف قبلی را از دست داده است. رایانه از ۵۲هزار واحد به ۷۰هزارواحد رسید اما هم‌اکنون ۵۵هزار واحد است. بیمه‌ای‌ها در خرداد کف ۵۰هزار واحدی را بستند و تا ۷۴هزار واحد رشد کردند اما هم‌اکنون شاخص صنعت ۵۷هزار واحد را نشان می‌دهد.

زیان لاستیکی ها با ازدست رفتن کف شاخص

لاستیکی‌ها از ۲۷۰هزار واحد رشد کردند به ۳۵۰هزار واحد رسیدند اما هم‌اکنون با از دست رفتن کف قبلی به ۲۵۰هزار واحد رسیده‌اند به عبارتی سرمایه‌گذار از خرداد تاکنون به زیان رسیده است. فلزات اساسی از ۷۵۰هزار واحد استارت زد تا ۱.۲میلیون واحد رسید و هم‌اکنون بالای یک میلیون واحد است. خودرویی‌ها از ۱۸۰هزار واحد استارت زدند به ۲۵۰هزار رسیدند و هم‌اکنون ۱۸۰هزار واحد هستند. قندی‌ها از ۱۳۵هزار واحد رشد را آغاز کردند به ۱۵۸هزار رسیدند اما هم‌اکنون با از دست رفتن کف قبلی ۱۲۰هزار واحد هستند.

تنها صنعتی که اصلاح نکرد

نیروگاهی‌ها از ۱۵۰۰واحد کار را آغاز کردند و هم‌اکنون ۲۶۰۰واحد هستند و در واقع تنها صنعتی هستند که شاخص آن اصلاح نکرده است. غذایی‌ها از ۴۸هزار واحد به ۶۱هزار واحد رسیدند و هم‌اکنون به ۴۸هزار واحد بازگشته‌اند.

استراتژی معاملاتی

ترکیب بهینه صنایع دلاری و کامودیتی

براین‌اساس صنایع دلاری، کامودیتی، برجامی، تورمی و یا تلفیقی هستند. ممکن است تصور کنید که توافق سیاسی در کوتاه مدت شدنی نیست، تورم پایدار است و قیمت‌های جهانی هم در همین محدوده حفظ می‌شوند. در چنین حالتی شما می‌توانید ابتدا صنایع مورد نظر را انتخاب و پس‌ازآن به ترکیب بهینه برسید اما نمی‌توان احتمال هیچ چیزی را صفر دانست.

تاثیر مثبت کسری بودجه دولت بر تامین سرمایه ها

صنعت مالی مانند بانک، بیمه، لیزینگ و تامین سرمایه حاوی گزینه‌های مطلوبی است که می‌توان حدود ۲۰درصد سبد را به آن اختصاص داد. در اینجا تامین سرمایه یک صنعت بی‌تفاوت نسبت به متغیرها است که البته هرچه بازار بدهی بزرگتر شود، این صنعت نیز قدرت می‌گیرد، بنابراین اگر کسری بودجه دولت را لاعلاج می‌دانید، با این استراتژی می‌توانید تامین سرمایه هم بخرید.

نمادهایی با p.e fw ۵ و تقسیم سود حداکثری

در تورمی-رقابتی‌ها دیدیم که شاخص صنعت سیمان چه ریزش سهمگینی داشته در حالی که هم‌اکنون که برق به حالت عادی بازگشته و نرخ‌های سیمان هم روی تعرفه‌ها معامله می‌شوند اما حدود چندین نماد p.e fw ۵ در گروه با تقسیم سود حداکثری وجود دارد. در صنعت زراعت، پالایشی‌ها، فلزات‌اساسی، قطعات خودرو، قند و شکر، غذایی‌ها، دارو، پتروشیمی‌ها، دوده‌سازان صنعتی، کاشی و سیمان، بانک‌ها و لیزینگ ما نمادهای p.e ۵ داریم که تحت تاثیر برجام، دلار، بازارجهانی و تورم افق سودآوری متفاوت از هم خواهند داشت، ازاین زاویه یک پرتفو می‌تواند حاوی درصد مطلوبی از تمام این صنایع باشد که ترکیب برجامی، رقابتی، حمایتی، کامودیتی و دلاری بودن آن را سرمایه گذار بر اساس شناخت سیاسی و اقتصادی خود از محیط پیرامون، رقم می‌زند. برجامی مانند لیزینگ و بانک، رقابتی مانند سیمان و کاشی، حمایتی مانند دارو و زراعت، کامودیتی مثل فلزات و پتروشیمی‌ها یک ترکیب p.e محور از کل بازار هستند که می‌توانند در نقطه بهینه، ریسک را به حداقل رسانده اما همراه با بازار بازده کسب کنند.

سیلی از گزارشات سود و زیان تابستان

بازار طی هفته جاری با سیلی از گزارشات سود و زیان تابستان همراه می‌شود، ازاین زاویه انتظار داریم که راه شرکت‌ها از هم جدا شود. هرچند که طی این مدت همه سهم‌ها تا حدی با هم سقوط کردند اما با آمدن گزارش‌ها، مقدار رشد آنها یا عدم افت آنها، متفاوت از هم خواهد بود لذا طی چند روز ابتدایی هفته، فرصت خوبی برای اصلاح پرتفو وجود دارد.

رالی صعودی فلزات گران‌بها و پلیمرها

در بازار کامودیتی‌ها، با آغاز قطعی برق و افزایش بااهمیت انرژی در سطح جهانی، تولید در حال کاهش است. به طور مثال بزرگترین تولیدکننده روی جهان به سبب افزایش بهای انرژی بخشی از تولید خود را فاقد صرفه اقتصادی اعلام و کار را متوقف کرد. این موضوع کم کم در سایر بخش‌ها دیده می‌شود. قیمت پلی‌اتیلن‌ها نیز با شیب تندی صعودی شده و به نظر می‌رسد حالا فلزات گران‌بها به همراه پلیمرها یک رالی صعودی را به نمایش گذاشته‌اند. تهدید فعلی این است که قیمت‌ها به نقطه‌ای برسد که رشد اقتصادی به شدت افت کرده و شاهد یک بحران اقتصادی باشیم به بیانی یک رکود-تورمی عمیق می‌تواند فضا را تغییر دهد اما تا رسیدن به آن نقطه زمان مانده است.

ماندگار بودن تورم به اعتقاد فدرال رزرو

روز چهارشنبه، اعضای فدرال رزرو نیز به ماندگار بودن تورم نسبت به انتظارشان، صعودی بودن روند آن و بحران انرژی و همچنین کسری یک میلیون بشکه‌ای نفت اشاره کردند و بیانیه آنها باعث شد تا نرخ اوراق بلند مدت در آمریکا به شدت نوسانی شده و بسیاری از کوموها نیز روند صعودی بگیرند چون تورم بالا باعث شد تا سرمایه‌گذاران پوزیشن لانگ بر روی کوموهایی بگیرند که می‌تواند تورم را مهار کند.

تشنج بین اروپا و روسیه سر استخراج بی‌رویه از قطب شمال

بحران گاز در چین بسیار جدی شده است که دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به مذاکره مجدد با آمریکا وا داشته تا مجدد به واردات LNG روی بیاورد. چین بدلیل مشکلات عدیده سوخت و بحران انرژی و رشد قیمت شدید زغالسنگ در فصل سرما با کمبود شدید روبرو می‌شود. در روز گذشته ۱۵ اکتبر با ورود موج شدید سرما، ۱۷ استان چین مجبور شدند که بسیاری از تولیدکننده‌ها را محدود کنند و قیمت سوخت به بالاترین حد خود رسید. در ادامه بحران انرژی در اروپا، تشنج بین اروپا و روسیه بر سر استخراج‌های بی‌رویه روسیه از قطب شمال به اوج خورد رسیده است، اروپا خواستار توقف منع برداشت از قطب شمال جهت حفظ اقلیم و محیط طبیعی آنجاست اما این منطقه بزرگترین منبع انرژی روسیه محسوب می‌شود.

کد خبر 8409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =