پیش بینی وضعیت این هفته بورس با دو فرضیه مثبت و منفی

کارشناس بازارسرمایه با تکیه بر ابهامات فعالان، شرایط اقتصاد، برنامه های دولت و موانع رشد بورس، وضعیت این هفته بازار سهام را در دو فرضیه مثبت و منفی پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، بهمن فلاح درباره پیش بینی بازار سهام در هفته جاری با انتشار مطلبی تحت عنوان "فرضیه‌هایی برای بورس در هفته جاری" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: هفته پیش رو را در قالب دو فرضیه می‌توان پیش‌بینی کرد. فرضیه اول، ادامه روند هفته‌های گذشته است. به این معنا که با کاهش ارزش معاملات و فشار عرضه از سمت سهامداران خرد همراه خواهد بود. چرا که این سهامداران به نوعی دچار خون‌ریزی روانی شده‌اند و ترجیح می‌دهند حتی ضررهای سنگین متحمل شوند اما در بازار نمانند و از آن خارج شوند.

نظر به اینکه چشم‌انداز مثبتی هم نسبت به متغیرهای تاثیرگذار در بازار سرمایه نیست که از آن جمله می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری و مسائل مرتبط با نرخ سود بین بانکی و فروش اوراق اشاره کرد، پیش‌بینی می شود بازار در قالب ذهنیت هفته‌های گذشته، پیش برود.

نکته دیگر در فرضیه اول این است که توجه خاصی هم به بازار در بین متولیان بازار برای رشد و حمایت از بازار وجود ندارد. برای همین هم احتمال زیادی وجود دارد که بازار در هفته جاری، مجددا فرسایشی باشد و ممکن است شاهد روند نزولی و فشار فروش شود. این مسئله اتفاقی است که با توجه به وضعیت کلان و اقتصاد، احتمالا در هفته پیش رو روی خواهد داد.

فرضیه دوم از این قرار است که متولیان بازار تصمیم بگیرند از بازار حمایت کنند و در راستای صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی که برای همبستگی بازار پولی و سرمایه نظر مثبتی داشت و برای تقویت این دو بازار برنامه ارائه کرد، بالاخره این حمایت از گفتاردرمانی خارج و عملی شود. در این حالت، انتظار می رود حداقل در مقطع فعلی تقاضا و مدیریت عرضه‌ها مدیریت شود که اگر اولی انجام شود، دومی هم خود به خود شکل می‌گیرد.

به همین نسبت باید منتظر این موضوع بود که در سیاست‌های اقتصادی دولت مانند قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارز ۴۲۰۰ و بالطبع مدیریت فروش اوراق خزانه دولتی تجدیدنظر شود. در این صورت نشانه های مثبت، مشاهده و طبق فرضیه دوم، بازار بتواند همراه با رشد و رشد ارزش فزاینده معاملات شاخص و مثبت بودن کلیت بازار شود.

در کل باتوجه به رکود بازارهای موازی و اصلاح شدید بورس و P/ E تمام سهام کوچک و بزرگ، بازارسرمایه در مقطع فعلی بسیار ارزنده است و از تمام بازارهای موازی چشم‌انداز مثبت‌تری دارد. طبیعتا با نگاه عقلایی انتظار می رود بازار مثبت باشد و سهامداران از این فرصت و قابلیت رشد شرکت‌ها، استفاده کنند اما بستگی به این دارد که مدیریت بازار و حکمرانی چندجانبه‌ در قالب سیاست‌های اقتصادی، پولی و مالی به درستی، انجام و از حرف خارج و عملی شود تا بازار لتواند مجددا" رشد کند.

کد خبر 9034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =