دو عامل سهم ٧٠ درصدی تامین مالی شرکتها از بانک ها بر بورس + راهکار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل در سهم ٧٠ درصدی تامین مالی شرکت ها از بازار پول و راهکار کمک کننده گفت: بانک محور بودن تامین مالی منجر به ضعف عملکرد بورس می شود.

به گزارش بیداربورس، سلمان نصیرزاده با اشاره به بخشی از نقشه راه رونق تولید وزارت اقتصاد در خصوص تامین مالی از طریق انتشار سهام یا اوراق برای صندوق پروژه یا شرکت های ابر پروژه‌ تولید پیشران اعلام کرد: محدودیت موجود در منابع به دلیل وجود برخی از مشکلات در ساختار های اقتصادی به عنوان محرکی محسوب می شود تا سرمایه گذاران برای اجرای پروژه ها به سمت منابع مختلف حرکت کنند.

در این مسیر باید بازار سرمایه و بازار اولیه فعال تری وجود داشته باشد و بازار اولیه تقویت شود تا بتوان منابع مالی بهتر با هزینه ای کمتر را برای تکمیل پروژه های ناتمام جذب کرد. در وضعیت فعلی یکی از ویژگی های اصلی تامین مالی در اقتصاد ایران، بحث بانک محور بودن نظام تامین مالی و نقش پررنگی است که بازار پول در این فرآیند ایفا می کند.

طبق آمار بالغ بر ٧٠ درصد تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار پول صورت می گیرد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که بازار سرمایه می تواند با هزینه کمتری اقدام به تامین مالی پروژه ها کند. اگر بازار سرمایه به روشی درست و بهتر مورد مدیریت قرار گیرد بطور حتم کانالی مناسب برای اقتصاد و سرمایه گذاران در راستای تامین منابع مالی محسوب می شود که قطعا با آثار تورمی کمتری هم همراه خواهد شد.

تا زمان تامین منابع مالی از طریق بازار پول به دلیل وجود پشتوانه محدود شاهد تاثیرگذاری آن بر روی پایه پولی خواهیم بود و این اتفاق منجر به ضعف در عملکرد بازار سرمایه می شود. بزرگترین عامل برتری بازار پول نسبت به بازار سرمایه را می توان به دو عامل ربط داد که رفع آنها کمک کننده و زمینه ساز پویاتر شدن بازار سرمایه خواهند بود.

این دو عامل مربوط به بی ثباتی اقتصاد و مسئله تورم است و باعث ایجاد جذابیت در بازارهای سرمایه گذاری می شوند و سرمایه ها بیشتر با هدف انتفاع کوتاه مدت و مسایل مربوط به سوداگری به سمت بازار ارز، طلا و مسکن پیش خواهند رفت و ورود جریان پول به بازار مولد برای تکمیل پروژه ها کمتر صورت می گیرد.

این عامل سبب فاصله بازار سرمایه از کارآمدی می شود. قطعا با رفع بی ثباتی، بازار سرمایه به سمت کارآمدتر شدن پیش خواهد رفت. تشکیل صندوق های تامین مالی که بخشی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک هستند قطعا می توانند کمک کننده به فرآیند تامین مالی باشند. صندوق های تامین مالی یا پروژه محور در پروژه های مختلف یا پروژه هایی که مولد هستند با سودآوری همراه خواهند بود و ضمن جذب نقدینگی، منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری می شوند.

اوراق مشارکت را دستگاه های اجرایی و دولتی بصورت عام منتشر می کردند و نحوه تخصیص آن مشخص نبود که به چه پروژه هایی تعلق می گیرد اما با ورود به صندوق های پروژه محور، تامین مالی فقط برای پروژه خاص صورت می گیرد و سود متناسب با سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.
در مجموع باید علت و معلول بصورت درست مشخص و در قدم نخست زمینه ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل تورم فراهم شود. مسیری که وزیر اقتصاد به عنوان نقشه تورمی برای کنترل تورم، تامین مالی پروژه ها و فعال کردن صندوق های پروژه تعیین کرده، نیازمند ثبات اقتصادی و کنترل تورم است.

اگر این اتفاق رخ دهد با فعال کردن بازار سرمایه و تشکیل صندوق های پروژه محور، کارآمدی و جذب منابع بیشتری در پروژه ها رخ خواهد داد که در این صورت بار مالی از بازار پول برداشته می شود و منابع سرگردانی جامعه به سمت بازار مولد خواهد رفت اما لازمه این اتفاق، اقتصاد باثبات تر و تورم کنترل شده است.

کد خبر 9768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =