پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد، اصل مهم برای بازار سرمایه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش بینی پذیر بودن اقتصاد را یک اصل مهم برای بازار سرمایه دانست و گفت: مهمترین ویژگی بورس این است که مکانیزم های اقتصاد در آن بازیگر باشند و قوانینی که در بازار سرمایه داریم برای دخالت مستقیم نیست بلکه برای تنظیم گری این ابزارهای این بازار است.

به گزارش بیداربورس، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همایش «سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» که با حضور استاندار و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، نمایندگان مجلس، مدیران ارکان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: بر اساس برآوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد کشور چهار هزار و ۷۰۰ همت سرمایه گذاری ثابت نیاز است.

وی افزود: در این راستا سهم تسهیلات بانکی برای تحقق رقم سرمایه گذاری ثابت مزبور هزار و ۷۴۰ همت، اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای ۲۷۰ همت، شرکتهای دولتی ۴۲۰ همت، صندوق توسعه ملی ۲۷۰ همت و سرمایه گذاری خارجی یک میلیارد دلار معادل ۵۰ همت است.

این نماینده مجلس بیان کرد: در سال نخست برنامه هفتم توسعه برآورد شده است که سهم بازار سرمایه ۷۸۰ همت است که شامل ۲۲ درصد از سرمایه ثابت مزبور برای تحقق رشد اقتصادی می شود.

وی پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد را یک اصل مهم برای بازار سرمایه دانست و گفت: مهمترین ضعف در اقتصاد کشور پیش بینی پذیر نبودن آن است. مهمترین ویژگی بورس این است که مکانیزم های اقتصاد در آن بازیگر باشند و قوانینی که در بازار سرمایه داریم برای دخالت مستقیم نیست بلکه برای تنظیم گری این ابزارهای بازار سرمایه است.

وی دخالت‌ها در فضای قیمتی در بازار سرمایه را عامل پیش‌بینی ناپذیر بودن آن دانست و گفت: نمونه آن همین پیمان سپاری ارزی است که مورد عجیبی در کشور ما است، یکی از عوامل انسداد در صادرات کالا، شیوه پیمان سپاری ارزی است.

این نماینده مجلس سهم شرکتهای بخش خصوصی خراسان رضوی از بازار سرمایه کشور را ناچیز عنوان کرد و گفت: این سهم در برابر ظرفیت‌هایی که این استان دارد بسیار کم است، از سوی دیگر ورود به بازار سرمایه بسیار دشوار شده و باید این مهم آسان شود، باید از ابزارهای بازار سرمایه برای ورود شرکتها به بازار سرمایه استفاده کرد، در حالیکه قوانین این موضوع را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از مسوولان خواست سهمی به حوزه زعفران استان خراسان رضوی به عنوان محصول اختصاصی این منطقه در بورس کالا بدهند تا شرکتهای بخش خصوصی این استان سهم خود را از بازار سرمایه افزایش دهند.

کد خبر 33081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =