روند معاملات به کدام سو کشیده می‌شود؟

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته اول شهریور ماه با گذر شاخص کل از سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی مواجه شد. شروع معاملات امروز با شکسته شدن این سطح مقاومتی، بخشی از روند معاملات هفته دوم شهریور ماه را روشن می‌سازد.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. رشد تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه کمتر از ۶ دهم درصد بود. تغییرات مثبت و منفی اندک شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که معاملات سهامی با وجود تغییر روند شاخص‌ها، درگیر رکود بوده و کف‌سازی رشدی این شاخص‌ها زمان بر شده است.

رشد صف‌های خرید/ پیش بینی بازار سهام امروز 11 شهریور

روز چهارشنبه، شاخص‌های اصلی بازار فرابورس ایران نیز تماماً سبزپوش بودند. در میان شاخص‌های فرابورسی، شاخص کل هم‌وزن فرابورس ایران با ۶۷ صدم درصد رشد، بیشترین افزایش تراز را داشت و شاخص کل فرابورس نیز رشد تراز ۴۷ صدم درصدی را تجربه کرد. شکاف بازدهی روز چهارشنبه شاخص کل و هم‌وزن، در فرابورس ایران بیشتر از بازار بورس بود. بورس تهران در سه روز میانی هفته گذشته بازدهی بیشتری را برای شاخص کل به همراه داشت اما در معاملات روز چهارشنبه به روند ابتدای هفته بازگشت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت محصولات چوبی با ۹۸.۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۸۷.۳ میلیارد تومان و صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۲۸.۳ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با ۶۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۳۶.۷ میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۲۵.۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات چهارشنبه بیش‌ترین رشد تراز شاخص صنایع سنگین به صنعت انبوه‌سازی و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تعلق گرفت و بیشترین رشد تراز در بین کل صنایع بورسی نیز به صنعت استخراج نفت و گاز تعلق داشت. صنعت انتشار، چاپ و توزیع بیشترین ریزش را در بین تغییرات شاخص صنایع روز چهارشنبه داشت و صنعت مواد و محصولات دارویی نیز تنها صنعت سنگینی بود که ریزش تراز شاخص داشت.

**روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

معاملات سهامی هفته انتهایی مردادماه، در اوج رکود قرار داشت. هفته قبل نیز با وجود تغییر روند معاملات، تنها از شدت رکود بازار سهام کاسته شد و جو حاکم بر معاملات همچنان رکودی بود. روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد با سه همت رشد به نسبت روز معاملاتی مشابه در هفته قبل از آن، در سطح ۶ همتی به تثبیت رسید.

روند جریان پول حقیقی بازار در هفته گذشته تغییر کرد. بازار سهام ۱۳ روز معاملاتی مرداد ماه و روز ابتدایی شهریور ماه را با خروج متداوم جریان پول حقیقی پشت سرگذاشت. ورود ۴۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی به سهام و خروج ۶۶۱ میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نشان داد که روند معاملات سهامی غییر کرده است. با این اوصاف، روز دوشنبه و سه‌شنبه، در حالی که شاخص‌های سهامی رشد تراز داشتند؛ برآیند جریان پول حقیقی به سمت خارج از بازار بود که در روز چهارشنبه، با ورود ۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهام معکوس شد.

بازار سهام در انتهای مسیر رکودی و نزولی اخیر خود، با سطح ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی صفوف فروش و سطح کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومانی صفوف خرید مواجه بود. با تغییر روند معاملات در ابتدای هفته قبل، برخی از تحلیل‌گران بر این باور شدند که ارزش صف‌های خرید سهامی به سرعت رشد می‌کند اما با تداوم رکودی که موجب کند شدن سرعت رشد بازار سهام شده است؛ ارزش صف‌های خرید با سرعت کمی به سمت صفوف فروش می‌رود. ارزش صف‌های خرید روز چهارشنبه ۱۳ درصد به نسبت روز سه‌شنبه رشد داشت و ارزش صفوف فروش نیز ۳ درصد ریزش کرد.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۵.۳ میلیون تومان روز سه‌شنبه، تا ۲۵ میلیون تومان افت کرد. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز که طی معاملات دوشنبه ۲۴.۳ میلیون تومان به ثبت رسیده بود و در روزی سه‌شنبه تا ۲۵.۷ میلیون تومان افزایش یافت؛ در معاملات چهارشنبه کاهش قابل توجهی داشت و به ۲۱.۴ میلیون تومان رسید. ریزش سرانه فروش و افزایش شکاف میان این دو معیار، یکی از عواملی است که تحلیل‌گران را بر این باور داشته تا هفته آینده عرضه توسط حقیقی‌ها افت کند.

**پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام با گذر از مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل، هدف‌های جدیدی را برای خود ترسیم کرده است. بورس تهران اولین هفته معاملاتی شهریور ماه را با چالش عبور از سقف ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی پشت سرگذاشت و هفته دوم شهریور ماه درحالی آغاز می‌شود که این سطح، یکی از حامیان شاخص کل به شمار می‌رود.

معاملات سهامی هفته گذشته و علی‌الخصوص، روز چهارشنبه نشان داد؛ که رکود همچنان جو حاکم بر معاملات است و شروع یک روند صعودی با شیب زیاد، دور از ذهن است. تثبیت ارزش معاملات خرد در سطح ۶ همتی نشان می‌دهد که چشم‌اندازهای بازار سهام اطمینان مورد نیاز معامله‌گران را فراهم نمی‌کنند. در حال حاضر یکی از عوامل اصلی برهم‌زننده چشم‌انداز بورس تهران ثبات نسبی در بازار طلا و ارز است. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با گذر دلار آزاد از مرز ۵۰ هزار تومان، روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی آغاز خواهد شد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که با تداوم روند معاملات روز چهارشنبه، بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد ضعیف تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و مخصوصاً شاخص هم‌وزن در انتهای معاملات اولین روز معاملاتی هفته بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. ارزش معاملات خرد امروز در سطح ۶ تا ۸ همتی پیش بینی می‌شود و غلبه صف‌های خرید به صف‌های فروش نیز احتمال بالایی دارد. با تمام این تفاسیر احتمال بازدهی مثبت قدرتمند شاخص‌های اصلی کم بوده و معاملات متعادل‌تری را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 33530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =