۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
کدام صنایع رهبر رشدهای آتی و نوسان‌های لحظه‌ای بازار هستند؟

یک کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که کدام صنایع می‌توانند رهبر رشدهای آتی و نوسان‌های لحظه‌ای در بازار باشند، گفت: در این خصوص شاید بتوان به صنعت خودرو و پتروشیمی اشاره کرد که هر دو تحت تاثیر اخباری همچون آزادسازی قیمت و یا نرخ دلار قرار دارند.

**افت کوتاه‌مدت بورس پیش‌بینی شده بود

رضا رشوند، مدیرتحلیل سبدگردان‌داناک در خصوص روند بازارسرمایه طی روزهای اخیر به بیداربورس گفت: باتوجه به رشد و حرکت رو به بالای نمودار شاخص‌کل‌بورس درهفته گذشته که با پرچمداری خودرویی‌ها و اخبار حول فرموله شدن خوراک پتروشیمی‌ها رخ داد، پیش‌بینی می‌شد که در روزهای آغازین هفته سوم شهریور شاهد افت و برگشت کوتاه‌مدت و سبک بازارسرمایه باشیم.

**رکود دامن‌گیر بورس شده است

او در ادامه خاطرنشان کرد: در این بین رکود عمیق حاکم بر بازارها که ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی و همینطور عدم شفافیت رخدادهای سیاسی و اقتصادی در آینده نزدیک بوده، حالا دامن گیر بورس شده است.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که پایین بودن ارزش معاملات یکی از واضح‌ترین نماگرهای موجود برای اطمینان از این موضوع است که بازار سرمایه همچون دیگر بازارها دچار رکود شده است، عنوان کرد: اما این رکود تا چه مدت سایه بر سر فعالین بازار داشته باشد سوال مهم و اساسی است که تنها زمان می‌تواند به آن پاسخ دهد.

**پارک پول در حساب‌های بانکی

رشوند در ادامه افزود: افزایش خروج سرمایه از بازار سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری حتی صندوق‌های درآمد ثابت گویای رکود است و باتوجه به آمارهای موجود فعالان بازارسرمایه به ویژه شرکت‌های حقوقی به سمت بانک و حساب‌های بانکی حرکت کرده‌اند و به نوعی می‌توان گفت پول و سرمایه در حساب‌های بانکی پارک شده است.

**کدام سهام برای سرمایه‌گذاران جذاب است؟

مدیرتحلیل سبدگردان‌داناک با یادآوری این موضوع که رشد شاخص هم‌وزن در بازار دیروز یک نماگر در رابطه با رشد سهم‌ها و شرکت‌های کوچک بود، گفت: شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی در مجامع ارائه دادند و از سویی طرح‌های توسعه و یا تجدید ارزیابی‌های مناسبی در برنامه پیش روی خود دارند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام صنایع می‌توانند رهبر رشدهای آتی و نوسان‌های لحظه‌ای در بازار باشند، گفت: در این خصوص شاید بتوان به صنعت خودرو و پتروشیمی اشاره کرد که هر دو تحت تاثیر اخباری همچون آزادسازی قیمت و یا نرخ دلار قرار دارند.

**بررسی چشم‌انداز آتی قیمت دلار

رشوند، در بررسی چشم‌انداز آتی قیمت دلار اظهار کرد: برای بررسی این موضوع باید رخدادهای احتمالی و پیش‌روی اقتصاد ایران را بررسی کرد و به عبارتی تحرکات بین‌المللی دستگاه سیاست خارجی ایران را دقیق زیر نظر داشت چرا که با توجه به اخبار و احتمالات پیرامون مذاکرات پشت پرده، توافق با دولت‌های خارجی همچنان یک احتمال خواهد بود و آنطور که به نظر می‌رسد دلار تا پایان سال رشد چشم‌گیری را تجربه نخواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =