سهام‌یار و اوراق تبعی؛ دو اقدام مثبت برای حمایت از سهامداران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در یکسال گذشته، علاوه بر اجرای طرح سهامیار برای حمایت از سهامداران خرد، اوراق تبعی با نرخ ۲۰ و ۲۵ درصد نیز منتشر شد که در بهبود وضعیت بازار سرمایه و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران موثر بوده است.

به گزارش بیداربورس علی قاسم نژاد، ضمن اشاره به انجام برخی اقدامات حمایتی از جمله طرح "سهام‌یار" یا انتشار اوراق تبعی به منظور حمایت از بازار سهام بیان کرد: در یکسال گذشته، علاوه بر اجرای طرح سهام‌یار برای حمایت از سهامداران خردی که سرمایه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشتند، اوراق تبعی با نرخ ۲۰ و ۲۵ درصد نیز منتشر شد که در بهبود وضعیت بازار سرمایه و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران موثر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که صندوق توسعه بازار در این یک سال، علاوه برانتشار اوراق تبعی روی نمادهای مختلف در دو ماه اخیر، اوراق تبعی با نرخ ۲۵ درصد نیز منتشر کرده است، گفت: حقوقی‌ها با استفاده از این اوراق می‌توانند به نوعی ریسک‌های خود را پوشش داده و اطمینان داشته باشند در صورتی که بازار سهام بازدهی مد نظر آنان را محقق نکند، با اعمال اوراق تبعی می‌توانند از بازدهی ثابت برخوردار باشند. به هر حال حداقل سودی که برای این اوراق در نظر گرفته شده، انگیزه فروش را کاهش خواهد داد. اگر هم بازار سهام وضعیت مناسبی داشته باشد می‌توانند اختیار خرید یا فروش خود را اعمال نکرده و از بازدهی واقعی بازار سهام منتفع شوند.

قاسم نژاد اظهار کرد: تا چند ماه قبل صندوق‌های درآمد ثابت هم می‌توانستند از این ابزار استفاده کنند، اما مدتی است که محدودیت‌هایی برای صندوق‌های درآمد ثابت در نظر گرفته شده، اما کماکان مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی می‌توانند از اوراق تبعی و اوراق اختیار خرید یا اختیار فروش استفاده و ریسک‌های صندوق خود را مدیریت کنند. البته محدود کردن فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت بر ابزارها به منظور کاهش ریسک یونیت هولدرهای این صندوق‌ها اقدام مناسبی بود؛ اما انتظار می‌رود بازار سرمایه در مورد حد نصاب این صندوق‌ها ثبات بیشتری داشته باشد و در روندهای صعودی و نزولی متناسب با شرایط بازار حد نصاب این صندوق‌ها را تغییر ندهند.

عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان مانی اضافه کرد: تنها چالش این حوزه، متولی تامین مالی سود اوراق تبعی است چرا که این متولی باید از کفایت سرمایه و انگیزه کافی برای انتشار اوراق برخوردار باشد تا فرآیندها سودآور باشد و متولی انتشار اوراق، متحمل ضرر و زیان نشود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر، ابزارهای مناسبی در بازار برای پوشش ریسک تعریف شده تا هم در روندهای صعودی و هم در روندهای نزولی بتوان به نوعی ریسک معاملات را مدیریت کرد. اوراق اختیار خرید و اختیار فروش بر خیلی از نمادهای بزرگ بازار از جمله خودرویی‌ها منتشر شده و حقوقی‌ها و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به راحتی می‌توانند با مهندسی مالی از این ابزارها بهره‌مند شوند. قطعاً این ابزارها نسبت به سهام، پیچیدگی‌های بیشتری دارند و استفاده از آنها نیازمند دانش مالی بیشتری است؛ اما ارتقای دانش مالی در بازار سرمایه یا هدایت سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌تواند در عمق بخشی به ابزارها موثر باشد.همچنین استفاده از ابزارهای پوشش ریسک، بازار سرمایه را به تعادل خواهد رساند و تردیدی وجود ندارد که در آینده استفاده از این ابزارها در بازار رونق بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 36344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =