وعده به صفر رساندن فقر مطلق ۳۰ درصدی و متغیر جدید شناسایی فقرا

مجلس با برنامه های دولت برای به صفر رساندن فقر مطلق ۳۰ درصدی در لایحه برنامه هفتم، موافقت و متغیر جدیدی برای شناسایی مشمولین فقر مطلق اعلام کرد!

به گزارش بیداربورس، مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم با بند ل ماده ۳۰ اصلاحی لایحه موافقت کرد که مربوط به اهداف کمی سنجه‌های عملکردی نظام تأمین اجتماعی، سیاست‌های حمایتی و توزیع عادلانه و ریشه‌کن شدن فقر شدید طی ۵ سال آینده است!

برنامه های دولت برای خط فقر و کاهش چند متغیر مهم

براساس این گزارش، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، توضیح داد: قرار است ضریب جینی از ۰.۳۸۸ به ۰.۳۵ درصد و ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی از ۷۲ به ۷۶ درصد برسد. برای ریشه‌کن فقر مطلق هم برنامه هایی برای پوشش خدمات یارانه‌ای نیازمندان مدنظر است. نسبت هزینه دهک دهم به دهک اول در بخش روستایی هم از ۱۰.۵ به ۹.۳ و نسبت هزینه دهک دهم به دهک اول در بخش شهری از ۱۱.۲ به ۱۰.۳ کاهش خواهد یافت.

وی درباره خط فقر توضیح داد: تعیین خط فقر از ضرورت های زندگی بوده و کسانی که طی سنوات، میزان معافیت مالیاتی آنها مشخص می شود در این بند اصلاحی تعیین شده است. معیشت افراد باید در خط فقر مورد توجه قرار گیرد که در بودجه سنواتی مطرح شده است. این حکم آسیبی به جامعه وارد نمی کند، بلکه بستری برای مجوز نمایندگان تعربف خط فقر است. در هر صورت بودن این حکم به نفع بوده و برخی از پرداخت مالیات معاف می شوند.

سئوال قالیباف و وعده مالیات صفر برای خانوارهای پایین تر از خط فقر

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در پاسخ به این اظهارات، گفت: دولت و مجلس در تلاش هستند وضع را بهتر کنند ولی صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه یعنی آینده در حال بدتر شدن است. بنابراین ماده ای برای آن تصویب می شود و طبق براساس بند ب ماده۳۱ لایحه به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، وزارت اقتصاد تا پایان سال اول برنامه موظف است اقدامات لازم برای برقراری مالیات با نرخ صفر برای خانوارهای پایین تر از خط فقر را انجام دهد.

متغیر جدید شناسایی مشمولین فقر مطلق و کاهش ۳۰ درصدی !

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم هم گفت: تعاریف مختلفی برای فقر مطلق وجود دارد و افرادی که بتوانند ۲۵۰۰ کالری در روز تأمین کنند مشمول فقر مطلق نمی‌شوند. ریشه‌کن کردن فقر مطلق کار بسیار دشواری بوده و به صفر رساندن آن امری غیرواقعی است. از این رو در این حکم منظور به صفر رساندن فقر شدید و ۳۰ درصدی فعلی است!

براساس بند ل ماده ۳۰ اصلاحی لایحه در اجرای بندهای یک و ۵ سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمی زیر طبق احکام این فصل، اقدام می‌شود:

جدول شماره ۶ - اهداف کمی سنجه‌های عملکردی نظام تأمین اجتماعی، سیاست‌های حمایتی و توزیع عادلانه

وعده به صفر رساندن فقر مطلق ۳۰ درصدی و متغیر جدید شناسایی فقرا

کد خبر 36431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =