بلاتکلیفی محض سرمایه‌گذاران و علت درجا زدن‌های مکرر شاخص + پیش بینی

کارشناس بازارسرمایه با اعلام بلاتکلیفی محض سرمایه‌گذاران و علت درجا زدن‌های مکرر شاخص، پیش بینی کرد اوضاع بورس در آینده نزدیک هم چندان مثبت نخواهد بود.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی درباره اوضاع هفته های اخیر بازار سهام که با نوسان محدود شاخص در حوالی کانال دو میلیون واحدی همراه شده به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: نزدیک‌شدن نماگر اصلی بازار به کف کانال ۲ میلیون واحد، یک نکته قابل‌تاملی دارد و آن این است که با توجه به پایین بودن ارزش معاملات خرد سهام، خریدها چندان قدرتمند نیست و شرایطی را رقم زده که نمی‌توان به ‌عملکرد مثبت بورس در آینده نزدیک چندان خوش‌بین بود. سایر بازارهای رقیب نیز به همین منوال یک روز مثبت و یک روز منفی‌ هستند و به همین دلیل سرمایه‌گذاران در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند.

شاید برخی تغییرات در سیاست‌های بانک مرکزی بتواند روند بازارها را تغییر دهد اما با توجه به سیاست‌های تحکمی برای کنترل انتظارات تورمی،به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات مجلس، نوسانات کم‌مقدار بازارها تداوم یابد. کما اینکه ممکن است کسری بودجه ۱۴۰۳ نیز همانند بودجه ۱۴۰۲ راهی برای تامین کسری منابع دولتی باشد.

علت درجا زدن‌های مکرر شاخص هم ناشی از دلایل مختلف و ریشه در پدیده رکود معاملاتی سهام ناشی از توقف انتظارات تورمی به دنبال سرکوب قیمت‌ها دارد.

بررسی تکنیکال شاخص‌ کل بورس هم مؤید این نکته است که با برخورد به حمایت استاتیک احتمالا روند متعادلی در پیش باشد اما به دلیل خروج ادامه‌دار پول حقیقی و تداوم بسط‌ نشینی برای فروش، سناریوی افت فشار فروش محقق نخواهد شد. با این‌ حال بعید نیست با سرد شدن تب جنگ و تنش‌های خاورمیانه در ماه‌های پیش ‌رو، روال کم‌ رمقی معاملات از این بازار رخت بربندد و سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت تقاضا حرکت کنند.

در چنین شرایطی اغلب تکنیکالیست‌ها بر این باورند با احتمال پایداری شرایط فعلی، نماگر اصلی بازار سهام راهی سخت برای از دست دادن این کانال در پیش دارد اما به محض برخورد با محرک مثبت به‌تدریج در مسیر حرکت به سمت محدوده‌های بالاتر خواهد بود.

بورس در سال جاری بیشترین ضربه را از جانب سیاستگذاری‌های اقتصادی خورد که به عنوان یکی از عوامل موثر بر سقوط قیمت سهام، موجی از بی‌ اعتمادی ها را رقم زد. اتفاقی که همچنان بر روند داد و ستدها اثر گذار بوده و مسبب خروج پول پیوسته از بازار است. به اعتقاد کارشناسان بنیادی، اغلب سهام در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند ولی سایه سیاستگذاری‌های دوگانه و مبهم مانع از جذب سرمایه های جدیدی می شود.

کد خبر 36826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =