عوامل بنیادی موثر بر تغییر روند معاملات و دو محرک لازم برای رشد بورس

سه کارشناس بازار سرمایه، عوامل بنیادی موثر بر تغییر روند معاملات و دو محرک لازم برای رشد بورس را اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه، عوامل بنیادی موثر بر تغییر روند معاملات و دو محرک رشد بورس را در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند.

**رشد با محرک جدید

ایمان رئیسی: بازار در هفته گذشته با خبرهایی از جمله تجدید ارزیابی دارایی و معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی ناشران بورسی، مثبت شد. در پایان هفته نیز مولفه‌ پیام خرید یعنی ارزش معاملات، بالاتر از ۶‌ هزار میلیارد تومان بود و در اکثر سایت‌ها و کانال‌های بورسی،تحلیلگران پایان روند نزولی را اعلام کردند. این اتفاق‌نظر می‌تواند در کنار اظهارات رئیس سازمان بورس مبنی بر بالاتر بودن ارزش واقعی شرکت‌ها از میزان کنونی، باعث ادامه این روند شود.

هفته جاری هم بازار می‌تواند کمی متعادل باشد و جابجایی سهامداران مشاهده شود اما خبر دیگری که می‌تواند محرک باشد گروه خودرویی و بحث فروش بدون محدودیت با قیمت‌های جدید است که در ادامه رشد شاخص، محرک جدیدی بشمار می‌رود.

**عوامل بنیادی موثر بر تغییر روند بورس

مریم محبی: بازار سرمایه از چند موضوع بنیادی مهم اثر می‌گیرد. اولین موضوع بحث اتمام آتش‌بس غزه و افزایش مجدد تنش‌ها در خاورمیانه است. به هر حال این موضوع بر روی بورس اثرگذار است. 

مسئله بعدی الزام سازمان بورس به شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی‌های مستمر است که احتمالا در این هفته داغ خواهد بود و شرکت‌ها ملزم می‌شوند دارایی‌ها را در کوتاه‌مدت و تا پایان سال‌ ارزیابی کرده و تجدید ارزیابی کنند. از طرفی، پایان‌  گمانه‌زنی‌های مربوط به بودجه ‌وجود دارد. به‌نظر می‌رسد شوک روانی بودجه بر روی بورس تا حدودی خنثی شده‌ است.

بطور سنتی همواره در آذر به دلیل تقدیم لایحه بودجه ‌به مجلس روند منفی مشاهده می شود اما سال جاری به دلیل مالیات و اثر بودجه ‌بر بورس بیشتر شد. این عوامل می‌تواند به‌صورت بنیادی بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد و سمت و سوی آتی را مشخص کند و حداقل روند منفی را پایان خواهد داد.

**دلار به کمک می‌آید؟

برزو حق‌شناس: در هفته پیش‌رو احتمالا بازار مثبت در پیش خواهد بود. این احتمال وجود دارد در روزهای ابتدایی هفته، عرضه‌ها مقداری شدت گیرد و بازار منفی‌هایی بخورد اما بطور کلی در این هفته انتظار روند مثبت می رود.

یکی از محرک‌های اصلی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. تنها راه برای حرکت بورس تنها دو موضوع است. یکی همین تجدید ارزیابی دارایی‌ها و دیگری نرخ دلار. موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها که در حال رخ‌دادن است و در مورد روند نرخ دلار نیز به‌نظر می‌رسد آرام‌آرام و با نزدیک‌شدن به پایان سال‌میلادی و با توجه به اینکه به‌طور سنتی درخواست برای حواله بالا می‌رود، رشدی در نرخ دلار رخ دهد.

بنابراین این دو محرک برای رشد بورس مهم هستند. افزایش در نرخ دلار اگرچه احتمالا زیاد و بلندمدت نیست اما به همان میزان کم هم می‌تواند بازار سرمایه را در چند هفته آینده تحت‌تاثیر قرار دهد.

کد خبر 36938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =