امروز شنبه‌ است! رئیس جمهور انتخاب شد! هیجانی رفتار نکنید!

بازار همیشه فرصت ورود جهت سرمایه‌گذاری را به شما خواهد داد، پس در صف‌ها گیر نکنید. می‌توانید از ابزار مشتقه به جای گیر کردن در صف استفاده کنید و یا با تحقیق در زمان مناسب خرید انجام دهید.

علیرضا خان‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بیدار بورس نوشت:

"روز شنبه با شمارش آراء موج پیش‌بینی نتایج شروع خواهد شد و خریدار و فروشنده در بازار مانند بازی پینگ پنگ به این سو و آن سو خواهند رفت؛ زیرا با توجه به اظهارنظر کاندیداها و سیاست‌هایی که نامزدها برای اقتصاد، سیاست‌های خارجی، سیاست‌های پولی و بازار سرمایه ارائه دادند و  مسیری که برای ایران در نظر گرفته‌اند میتوان فهمید چه بر سر ایران عزیز خواهد آمد. 

حال باید چه کرد؟ در بازار فروشنده بود یا خریدار؟ در صف برویم یا نه؟

این را باید عرض کنم که این تصمیم‌گیری باید قبل از امروز اتفاق می‌افتاد؛ اگر در تحلیل خود مردد بودیم باید با استفاده از ابزارهایی که در دسترس بودند،  ریسک خود را کاهش یا پوشش می‌دادیم و یا از بازار خارج می‌شدیم. پس یا طمع صف خرید داشتیم و یا به سهام خود اطمینان داشتیم که امروز سبد سهام‌مان بسته شده.
اما حال به این بپردازیم که هرکدام از کاندیداها پیروز شدند، چه خواهد شد و چه باید کرد؟

2 سناریو در نظر بگیریم: 

۱.آقای مسعود پزشکیان رئیس جمهور شد: 
موجی از خوش‌بینی  در بازار راه خواهد افتاد و صف‌های خرید در بازار شکل خواهد گرفت؛ اما باید این را بدانیم این هیجانات موقتی خواهد بود، مبادا در صف‌های خرید سهم‌هایی باشیم که ارزش خرید ندارد. از سر خوش‌بینی مفرط، سهامی را نخریم که هیچ اطلاعی از آن نداریم و مانند سال‌هایی که سخت پشت سر گذاشته شد، فقط با یک توصیه و به اصطلاح سیگنال سهام بخریم. در بیان سیاست‌ها و اهداف این کاندیدا باید گفت برنامه‌ها موضوعاتی است که مطلوب بازار است، ولی برای اجرای این اهداف و برنامه‌ها زمان لازم است و باید مراحل آن طی شود. پس باید با صبر و عقلایی تصمیم گرفت؛ بازار همیشه فرصت ورود جهت سرمایه‌گذاری را به شما خواهد داد، پس در صف‌ها گیر نکنید. می‌توانید از ابزار مشتقه به جای گیر کردن در صف استفاده کنید و یا با تحقیق در زمان مناسب خرید انجام دهید.


۲. آقای سعید جلیلی رئیس جمهور شد:
بازار بورس به این اتفاق واکنش منفی و هیجانی نشان خواهد داد، به مانند هیجان خرید و صف خرید این موضوع نیز برگرفته از افکار و برنامه‌های ایشان در رابطه با اقتصاد، سیاست پولی، سیاست خارجی و مخصوصا نظر ایشان در مورد بازار سرمایه است؛ اما بدانیم این هم موقت است و اجازه ادامه رفتار هیجانی داده نخواهد شد و با تدابیری، فرصت خروج به شما داده خواهد شد. پس باز هم رفتار هیجانی و ماندن در صف‌های فروش، جز ایجاد ترس بیشتر کاری برای سهامداران نخواهد داشت  و باید در صورت انتخاب دید که اجرای سیاست‌های در همه امور منجر چه آینده ای برای ایران و بازار ها خواهد شد.

سخن آخر 

در هفته آتی با اعلام رئیس جمهور انتخاب شده باید در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خود و سبک اداره کسب و کار خود تغییراتی انجام دهم؛ فارغ از اینکه کدام کاندیدا انتخاب شود. زیرا هرکدام این کاندیداها تاثیرات عمیقی روی اقتصاد و کسب و کارها خواهد گذاشت که نیازمند تغییرات بنیادین در بازارهاست؛ موضعی که باید مدنظر قرار گیرد این است که با صبر و حوصله و با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب به دور از احساسات و هیجانات برای آینده کسب و کار خود تصمیم بگیریم."
 

کد خبر 37934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =